برج خنک کننده | 💹 قیمت برج خنک کننده | صنعتی، خانگی، چیلر

برج خنک کننده

برج خنک کننده چیست؟

برج‌های خنک کننده دستگاه‌های بسیار مهم در صنایع هستند. آنها با استفاده از تبادل حرارتی بین آب و هوا، گرمای اضافی را از آب مورد نیاز حذف می‌کنند. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و تهویه مطبوع ساختمان‌ها کاربرد دارند. بهره مندی از آنها مزایای فراوانی دارد. اولین مزیت برج خنک کننده صرفه جویی در مصرف آب و انرژی است. سایر مزایای آن شامل افزایش بازده و کارایی تجهیزات صنعتی، محافظت از محیط زیست و غیره است.

تاریخچه برج خنک کننده یا برج خنک کن به قرن نوزدهم و آغاز انقلاب صنعتی بر می‌گردد. به علت مزایا و نقش بسیار مهم در صنایع، از گذشته تا امروز مورد توجه قرار گرفته اند. این سیستم‌ها با استفاده از اصول و تکنیک‌های پیشرفته، توانایی و قابلیت‌های فراوانی دارند. در نهایت آنها به عنوان یک روش ایمن، مقرون به صرفه و اقتصادی برای خنک سازی آب شناخته می‌شوند.

ساختار و اجزای برج خنک کن

برج خنک کننده یک سازه‌ی مهم در صنایع است که برای خنک کردن آب یا سایر مایعات به کار می‌رود. آنها از ساختار و شکل ظاهر متفاوت برخوردار هستند. برج خنک کننده از یک بدنه تشکیل شده است که معمولاً از جنس گالوانیزه، بتن و فایبرگلاس است. این بدنه به عنوان یک عایق یا محافظ برای اجزای داخلی عمل می‌کند و مقاومت سازه را تضمین می‌نماید.

برج‌های خنک کننده از اجزای مختلف تشکیل شده اند. این اجزا با همکاری یکدیگر، دمای آب مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال فن‌ها یکی از اجزای اصلی آنها به حساب می‌آیند. آنها در بالای دستگاه قرار می‌گیرند و وظیفه خروج هوا را بر عهده دارند. پکینگ یکی دیگر از قطعات مهم آنها است. پکینگ‌ها یا سطوح خنک کننده به منظور ایجاد سطح تماس بین آب و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها یک قطعه بسیار مهم هستند که عملکرد این تجهیزات تا حد زیادی به آنها وابسته است. معمولا آنها از مواد پلیمری نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا پی وی سی تولید می‌شوند.

قطعات برج خنک کن

قطره گیر برای جلوگیری از انتقال آب توسط هوای خروجی به کار می‌رود. آنها از هدر رفتن آب و آلودگی محیط زیست پیشگیری می‌کنند. این قطعات همانند پکینگ از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس تولید می‌شوند. نازل‌ها مسئول توزیع آب گرم بر روی پکینگ‌ها هستند و یکی از قطعات مهم برج خنک کننده به شمار می‌آیند. آنها بر اساس نوع متریال از جنس پلاستیک یا استیل هستند. سایر اجزای برج خنک کننده عبارت است از: 

  1. حوضچه آب سرد
  2. لوله آب ورودی
  3. لوله آب خروجی
  4. لوور برج خنک کننده
  5. لوله سرریز
  6. پورت آب سر ریز

نحوه عملکرد برج خنک کننده

برج خنک‌کننده از طریق انتقال انرژی، حرارت را از آب حذف کرده و به هوای محیط انتقال می‌دهد. عملکرد اصلی برج خنک کننده بر اساس اصل تبخیر و انتقال حرارت بین آب و هوا است. در ابتدا آب گرم با دمای بالا وارد دستگاه می‌شود. آب گرم به بالای برج خنک کننده هدایت می‌شود. سپس توسط سیستم توزیع کننده آب یا همان نازل بر روی پکینگ‌ها توزیع می‌شود.

ساختار کولینگ تاور

آب گرم با برخورد به سطوح خنک کن، به قطرات ریز تبدیل می‌شود. این کار سطح تماس آب و هوا را افزایش و سرعت جریان آب را کاهش می‌دهد. هوای خشک و سرد محیط از طریق لوورها به درون برج خنک کننده انتقال می‌یابد. سپس هوای محیط با قطرات آب تماس پیدا می‌کند. در مرحله آخر قطرات آب با تبخیر و تبادل انرژی با هوای خشک، دمای خود را از دست می‌دهند. در نتیجه انرژی حرارتی هوای خشک با جذب گرما از آب افزایش می‌یابد.

طراحی برج خنک کن

طراحی برج خنک کننده به عنوان یک سیستم کارآمد، فرآیندی بسیار مهم است. در واقع نحوه طراحی با عملکرد و راندمان آنها رابطه مستقیم دارد. در این فرآیند، اصول مهندسی و عوامل متنوع به هم پیوسته هستند. با رعایت اصول و معیارهای مهم می‌توان یک برج خنک کننده استاندارد و عالی تولید کرد. با توجه به عوامل ایمنی و نوع کاربرد نیز می‌توان یک برج خنک کننده مناسب و ایمن تولید کرد. فاکتورهای مهم در طراحی آنها عبارتند از:

  1. میزان جریان سیال
  2. نوع سیال
  3. دمای ورودی و خروجی سیال و هوا
  4. ابعاد و ظرفیت
  5. دبی آب

عوامل موثر بر تقسیم بندی برج‌های خنک کن

با توجه به افزایش نیاز به انرژی و رشد صنایع، بهره برداری از برج‌های خنک کننده گسترش یافته است. در واقع آنها به عنوان یک راه حل پایدار برای مدیریت حرارت در صنایع در دستور کار قرار گرفته اند. با کاهش دمای آب و استفاده مجدد از آن می‌توان در صنایع مصرف بی رویه آب را کاهش داد. این تجهیزات علاوه بر کاهش مصرف انرژی، طول عمر دستگاه‌های صنعتی را افزایش می‌دهند. به طور معمول برج‌های خنک کننده را بر اساس شکل ظاهر، نحوه کارکرد و ساختار تقسیم بندی می‌کنند.

دسته بندی برج‌های خنک کننده از نظر سیکل کارکرد

برج‌های خنک کننده از عملکرد متفاوت برخوردار هستند. تفاوت مکانیزم آنها به دلایلی نظیر موارد فنی، شرایط محیطی، نوع کاربرد و طراحی بستگی دارد. به عنوان مثال آنها را می‌توان بر اساس جریان آب و هوا به دو نوع جریان متقاطع و مخالف تقسیم کرد. با توجه به نوع مکش هوا، آنها به صورت مکش طبیعی،مکش اجباری، مکانیکی و القایی هستند. همچنین بسته به روش انتقال حرارت در سه نوع مدار بسته، مدار باز و هیبریدی موجود هستند.

انواع برج خنک کن بر اساس شکل ظاهر

این تجهیزات بر اساس شکل ظاهر به صورت مکعبی، هرمی، مخروطی و دایره ای هستند. برج خنک کننده مکعبی به شکل یک مکعب بزرگ طراحی شده‌ است. آنها به دلیل طراحی خاص و سطوح بزرگی که دارند، برای خنک کردن مقادیر بالای آب به کار می‌روند. برج خنک کننده مخروطی نیز یکی از انواع برج‌های خنک کن است. آنها به دلیل طراحی خاص خود، عملکرد بهتری نسبت به سایر برج‌های خنک کننده دارند.

دسته بندی برج‌های خنک کننده از لحاظ ساختار

برای ساخت بدنه برج خنک کننده از مواد اولیه متنوعی استفاده می‌شود. این مواد معمولاً شامل گالوانیزه، بتن مسلح و فایبرگلاس غیره هستند. انتخاب ماده بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، مقاومت در برابر عوامل جوی، هزینه و غیره دارد. معمولاً برج‌های خنک کننده بزرگ از موادی مانند گالوانیزه و بتن مسلح تولید می‌شوند. با این وجود از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند.

  • برج خنک کننده فایبرگلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس یکی از راه‌ حل‌های پیشرفته و مدرن برای خنک کردن آب است. این دستگاه‌ها از جنس فایبرگلاس هستند که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها، مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. به همین علت در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی موجود در آب همچون کلر و سولفات، مقاوم بوده و عمر طولانی‌تری دارند.

برج خنک کننده مخروطی

  • برج خنک کننده بتنی

بدنه اصلی این نوع برج خنک کن از بتن مسلح است. معمولاً آنها در صنایع متنوع همچون نیروگاه‌های حرارتی و هسته ای و گاهی اوقات در ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارند. مزیت این نوع برج‌ها این است که قدرت و راندمان بالایی دارند و می‌توانند برای حجم بالایی از آب به کار روند. همچنین بتن که به عنوان یک ماده در تولید آنها به کار می‌رود، قابلیت تحمل دما و مقاومت در برابر عوامل محیطی را دارد.

  • برج خنک کننده گالوانیزه

فلز گالوانیزه یک فولاد است که با روکش دادن آن با روی، در برابر خوردگی مقاوم است. به همین علت آنها در ساخت بدنه مخازن نظیر مخزن گالوانیزه یا برج‌های خنک کن به کار می‌روند. برج‌های خنک کننده گالوانیزه در ظرفیت‌های ۱۵ تا ۷۵۰ تن تبرید اسمی و شکل‌های مکعبی، دایره ای و هذلولی هستند. این مدل از برج خنک کن علیرغم مقاومت بالا در مقابل حرارت و ضربه، مقاومت پایینی در مقابل مواد شیمیایی و خورندگی دارد.

انواع برج خنک کننده از نظر جریان هوا

یکی از عوامل مهم در عملکرد این تجهیزات، مکش هوا است. جریان هوا در برج خنک ‌کننده به منظور تسهیل فرآیند تبادل حرارت و خنک کردن آب است. این عامل در عملکرد و کارایی برج‌های خنک کن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. برای بهینه سازی مکش هوا عواملی مانند سرعت جریان و چگالی هوا، ابعاد فن‌ها و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد. مکش هوا در این دستگاه‌ها به صورت جریان طبیعی، جریان مکانیکی، اجباری و القایی است.

  • برج خنک کننده با جریان طبیعی

در این نوع برج‌ها به علت چگالی هوا، هوای محیط بدون نیاز به فن به درون دستگاه وارد و خارج می‌شود. این تجهیزات معمولاً شکل هرمی و مخروطی دارند و جریان آب و هوا در آنها به صورت مخالف است. آنها در صنایع شیمیایی و نیروگاه‌های حرارتی کاربرد دارند. برج‌های خنک کننده با مکش طبیعی از مزایایی مانند کاهش هزینه‌ و مصرف انرژی، عدم نیاز به فن‌های برقی برخوردار هستند.

کولینگ تاور جریان طبیعی

  • برج‌های خنک کننده با جریان مکانیکی

در این تجهیزات، هوا توسط فن‌های قرار گرفته در قسمت پایین یا بالای دستگاه جذب می‌شود. آنها معمولاً شکل مکعبی یا مخروطی دارند و جریان آب و هوا در آنها به صورت جریان متقاطع یا مخالف است. عملکرد این نوع برج خنک کننده مشابه برج‌های خنک کن با مکش طبیعی است. اما با استفاده از فن‌ها به صورت مصنوعی، هوا را به داخل دستگاه جذب می‌کنند. آنها در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها کاربرد دارند.

  • برج خنک کننده جریان اجباری و القایی

برج خنک کن جریان اجباری و القایی بر اساس نوع جریان هوا با یک دیگر تفاوت دارند. در نوع القایی، جریان هوا به صورت طبیعی و با استفاده از اختلاف فشار به درون سیستم انتقال می‌یابد. در برج خنک کننده اجباری، هوای محیط با کمک یک فن به داخل برج هدایت می‌شود. برج خنک کن القایی به دلیل عدم نیاز به فن، قیمت کمتری دارد.

انواع برج خنک کن از لحاظ روش انتقال حرارت

فرآیند تبادل حرارت در برج خنک کننده به این صورت است که آب گرم وارد سیستم شده و با هوای محیط تماس پیدا می‌کند. در این فرآیند بخشی از آب تبخیر شده و حرارت خود را به هوا منتقل می‌کند. در این سیستم‌ها فرآیند تبادل حرارت به دو صورت امکان پذیر است. این روش به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

  • برج خنک کننده مدار باز یا مرطوب

یکی از روش‌های خنک کردن آب در صنایع و تهویه مطبوع، استفاده از برج خنک کننده مرطوب است. این دستگاه با ایجاد تماس مستقیم بین آب و هوا، حرارت را از آب به هوا منتقل می‌کند. آنها با استفاده از اصل تبخیر، گرمای زیادی را از آب دفع می‌کنند. این روش باعث می‌شود که دمای آب خروجی به نزدیک دمای مرطوب هوا برسد. در نتیجه ظرفیت خنک کنندگی بالاتری نسبت به روش‌های دیگر دارند. همچنین برج خنک کننده مدار باز نسبت به سایر روش‌ها، هزینه و نگهداری کمتری دارد.

  • برج خنک کننده مدار بسته

عملکرد برج‌های خنک کن مدار بسته یا خشک مشابه نوع مدار باز است؛ با این تفاوت که آنها بر خلاف برج خنک کننده مرطوب، میان آب و هوا تماس غیر مستقیم ایجاد می‌کنند. این دستگاه در مناطق کم آب، گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین آنها در صنایعی که نیاز به خنک کردن سیال‌های حساس یا آلوده دارند، به کار می‌روند.

  • برج خنک کننده هیبریدی

این تجهیزات از ترکیب دو فناوری مختلف برای خنک کردن آب تشکیل شده اند. در واقع آنها ترکیبی از عملکرد برج خنک کننده خشک و مرطوب هستند. این دستگاه با استفاده از هوای محیط و تبخیر آب، سیال یا آب درون سیستم را خنک می‌کند. نسبت به برج خنک کننده مدار باز از برق و آب کمتری استفاده می‌کند. آنها برای مناطق سردسیر گزینه مناسبی هستند.

دسته بندی برج خنک کن از نظر جریان آب و هوا

نحوه حرکت آب و هوا در برج خنک کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا تاثیر مستقیمی در عملکرد، راندمان و بازدهی این تجهیزات دارد. جریان آب و هوا دراین سیستم‌ها موجب مبادله گرمایی بین آب و هوا می‌شود. برج‌های خنک کننده را بر اساس این عامل می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که شامل جریان مخالف و متقاطع است.

  • برج خنک کننده جریان متقاطع

در این نوع برج خنک کننده، هوا از طریق دیوار جانبی به صورت افقی وارد دستگاه می‌شود. آب داغ به صورت عمودی از بالا به پایین جریان می‌یابد. سپس آنها وارد پکینگ می‌شوند. این دو سیال به صورت متقاطع (عمود بر هم) با یکدیگر برخورد می‌کنند. جریان هوا توسط مکش فن و جریان آب داغ در اثر نیروی جاذبه ایجاد می‌شود. هوا با عبور از صفحات پکینگ به صورت جریان درهم با آب برخورد می‌کند. در اثر برخورد مستقیم با ذرات آب داغ، گرمای بیش از حد آب را می‌گیرد.

کولینگ تاور جریان متقاطع

  • برج خنک کننده جریان مخالف

در این تجهیزات، هوا از قسمت زیرین دستگاه و به شکل عمودی از پایین به بالا توسط مکش فن، جریان می‌یابد. آب داغ نیز با عبور از نازل‌ها در اثر نیروی گرانش از بالا به پایین حرکت می‌کند. علت استفاده از نازل‌ها در این نوع این است که دو سیال در خلاف جهت یکدیگر هستند. سپس آب با فشار بالا حرکت کرده و به پکینگ می‌رسد. در نهایت مبادله گرمایی میان آنها انجام می‌شود.

تفاوت برج خنک کننده صنعتی و خانگی

برج‌های خنک کننده تجهیزات صنعتی و خانگی هستند که برای خنک کردن آب یا سایر مایعات در فرآیندهای صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها از بخش‌هایی تشکیل شده اند که با کمک هوا، حرارت را از مایعات جذب کرده و به هوای بیرون منتقل می‌کنند. این دو نوع برج از نظر ابعاد، ظرفیت، تکنولوژی و کاربرد تفاوت‌هایی دارند.

  • ابعاد

معمولاً برج خنک کننده صنعتی ابعاد بزرگتری نسبت به نوع خانگی دارد؛ زیرا در صنایع نیاز به خنک کردن حجم بالایی از آب یا سیالات است. برای مثال ابعاد یک برج خنک کن صنعتی به طول ۱۵۰ متر، عرض ۳۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر است؛ در حالی که یک برج خنک کننده خانگی دارای طول و ارتفاع 1 متر، عرض ۵۰  سانتی متر است.

برج خنک کننده صنعتی

  • ظرفیت

برج خنک کننده خانگی در منازل و ساختمان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت آنها از ظرفیت کوچک‌تر برخوردار هستند تا به راحتی در فضاهای محدود قرار بگیرند. در حالی که مدل صنعتی دارای ظرفیت و ابعاد بیشتری است. لذا آنها برای کابردهای خاص طراحی شده اند و باید بتوانند حجم بالایی از آب را خنک نمایند. همچنین نسبت به نوع خانگی از مواد و قطعات ساختاری مقاوم‌تر تولید شده اند.

  • تکنولوژی‌های به کار رفته

برج خنک کننده صنعتی معمولاً از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و مدرن برخوردار است. زیرا نیاز به کنترل دقیق و بهینه دما، فشار، جریان و کیفیت آب یا سیالات دارد. به عنوان مثال آنها دارای سیستم‌های هوشمند، صفحه نمایش لمسی، سنسورها، رگولاتورها، فیلترها، پمپ‌ها و الکتروموتورهای قدرتمند هستند. در مقابل کولینگ تاور خانگی از پمپ، ترموستات‌ها و قطعات ساده‌تر تشکیل شده است.

مزایای انواع برج خنک کننده

برج‌های خنک کننده یکی از تجهیزات مهم در صنعت و ساختمان‌ها هستند. آنها به عنوان یک گزینه مناسب برای خنک سازی آب یا سایر سیالات به کار می‌روند. این دستگاه‌ها به دلیل مزایای زیادی که دارند، در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. یکی از مزایای اصلی آنها، صرفه‌ جویی در مصرف آب است. با به کار گیری این تجهیزات، مصرف آب در منازل و صنایع کاهش می‌یابد.

انواع برج خنک کننده

لذا آبی که در فرآیندهای صنعتی یا خانگی مورد استفاده قرار گرفته است، با فرآیند خنک سازی، مجدد قابل استفاده خواهد بود. با این حال علاوه بر کاهش مصرف آب، تاثیرات مخرب بر محیط زیست نیز کاهش می‌یابد. آنها در افزایش عملکرد و بازده تجهیزات صنعتی نیز موثر هستند؛ زیرا با خنک کردن سیال، از رسوب گذاری در لوله‌ها و خوردگی در دستگاه‌های صنعتی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه عمر مفید و کارایی آنها را افزایش می‌دهند. نصب آنها بسیار آسان است. در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌شوند. به همین دلیل برای هر نوع کاربرد و شرایط مناسب هستند. مزایای دیگر برج‌های خنک کن عبارت است از:

  1. عملکرد منحصر به فرد
  2. صرفه جویی در انرژی
  3. قیمت مناسب
  4. طول عمر بالا
  5. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  6. عدم نیاز به مصرف گاز
  7. کاهش آلودگی هوا
  8. سازگاری با انواع صنایع و محیط‌ها
  9. تعمیرات و نگهداری کم

رسوب گرفتگی در برج‌های خنک کن

یکی از مشکلات متداول در برج خنک‌ کننده، رسوب گرفتگی است. رسوب گرفتگی به معنای تجمع و تراکم ناخواسته ذرات و مواد محلول در آب است. با تجمع آنها، مشکلات جدی برای عملکرد و راندمان این تجهیزات به وجود می‌آید. این مشکل در برج‌های خنک کن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به طور مثال هرچه دمای آب بالاتر، احتمال رسوب گرفتگی قطعات بیشتر است. وجود غلظت بالای املاح در آب نیز باعث تجمع رسوب در قطعات دستگاه می‌شود. روش‌های مختلفی برای جلوگیری از رسوب گرفتگی در برج خنک کن وجود دارد. راهکارهای پیشگیری از رسوب گرفتگی عبارت است از:

  • توزیع مناسب آب

باید از نازل‌های مناسب و با کیفیت برای پخش یکنواخت آب در تمام قسمت‌های برج خنک کننده استفاده کرد. همچنین می‌بایست از جریان زیاد آب جلوگیری کرد.

  • رشد میکروارگانیسم‌ها

از مواد شیمیایی مناسب برای کنترل و کاهش رشد میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها استفاده کرد. این مواد مانع از تشکیل لایه‌های ژلاتینی یا بیولوژیکی بر روی پکینگ‌ها می‌شوند. در نتیجه رسوب گرفتگی قطعات کولینگ تاور را به حداقل می‌رساند.

برج خنک کننده هیبریدی

  • دستگاه سخت گیر آب

باید از دستگاه سخت گیر یا water softener برای کاهش سختی آب استفاده کرد. این دستگاه با جذب یون‌های کلسیم و منیزیم، آب را نرم می‌کند. با کاهش سختی آب، رسوب گرفتگی قطعات نیز کاهش می‌یابد.

  • بررسی دوره ای

باید به صورت دوره ای قطعات مهم همچون نازل و پکینگ‌ها را تمیز یا تعویض کنید. با بررسی دوره ای یا تمیز کردن پکینگ‌ها در فواصل زمانی مشخص، عملکرد و راندمان آنها حفظ می‌شود. همچنین احتمال رسوب گرفتگی آنها بسیار کم خواهد بود.

مراقبت‌های دوره ای  از برج خنک کن

این سیستم‌ها در معرض خطراتی مانند رسوبات، رشد جلبک و باکتری‌ها، خوردگی و آسیب‌های مکانیکی هستند. نگهداری و مراقبت صحیح از برج خنک کن می‌تواند راندمان و بازدهی آن را افزایش دهد. با اجرای روش‌های صحیح تمیز کردن و بازرسی فنی، آسیب‌های ناشی از رسوبات، خوردگی و غیره را می‌توان به حداقل رساند. در نتیجه ماندگاری و طول عمر آنها افزایش خواهد یافت. برخی از راهکارهای نگهداری عبارتند از: 

  1. نظارت مداوم بر عملکرد: برای حفظ عملکرد بهینه این تجهیزات، نیاز است به صورت مداوم عملکرد آنها را نظارت کرد.
  2. نظافت و تمیزکاری: تمیز کردن و نظافت دوره ای از قطعاتی مانند لوله‌ها، نازل و غیره از اهمیت بسیاری برخوردار است. این امر می‌تواند رسوبات، جلبک‌ها و باکتری‌ها را که ممکن است عملکرد برج را تحت تأثیر قرار داده، کاهش دهد.
  3. تعویض یا تغییر نوع پکینگ‌ها: پکینگ‌ها اجزایی از برج هستند که باعث افزایش سطح تماس آب و هوا می‌شوند. آنها نقش مهمی در تبادل حرارت دارند. برای افزایش راندمان برج خنک کن می‌توان پکینگ‌های فرسوده یا قدیمی را تعویض کرد یا از نوع بهتری استفاده کرد. معمولاً پکینگ‌های فیلمی با راندمان بالاتر از نوع قطره ای هستند.
  4. تعویض فن: وظیفه فن‌ها در برج خنک کن، جریان هوا است. آنها نقش مهمی در خنک کردن آب دارند. برای بهبود راندمان برج خنک کن، بایست پس از گذشت مدتی، فن‌ها را تعویض کرد. معمولاً فن‌های محوری برای برج‌های خنک کننده مناسب‌تر هستند.

آیا نصب برج خنک کن دشوار است؟

نصب برج خنک کننده در برخی موارد دشوار است. اما چگونگی نصب آنها به عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع دستگاه، محل نصب و تجهیزات مورد نیاز بستگی دارد. در برخی موارد نیاز به تجهیزات سنگین و تخصصی مانند جرثقیل یا دستگاه‌های بالابر است. بهترین راه برای نصب آنها، مشورت با یک تکنسین مجرب و حرفه ای است. آنها شما را در مورد مراحل نصب، تجهیزات لازم و ایمنی‌های مربوطه راهنمایی می‌کنند. همچنین به شما در مورد نگهداری و مراقبت از این دستگاه‌ها کمک می‌کنند. مراحل نصب برج خنک کننده به طور خلاصه عبارت است از:

  1. انتخاب محل مناسب برای نصب: برای نصب این دستگاه باید مکانی را انتخاب کنید که امکان دسترسی آسان، تهویه مناسب و غیره وجود دارد. برای جلوگیری از اختلال در جریان هوا، فاصله آن با سایر تجهیزات رعایت شود. به عنوان مثال آنها را کنار سپتیک تانک، مخزن استیل و غیره قرار ندهید.
  2. احداث فونداسیون مناسب: هنگام اجرای یک فونداسیون، استحکام و ثبات کافی آن را در نظر بگیرید؛ زیرا باید بتواند وزن این تجهیزات را تحمل کند. همچنین به منظور هدایت آب به سمت لوله‌های ورودی و خروجی باید به شیب فونداسیون توجه کنید.
  3. بررسی قطعات: باید از سالم بودن قطعاتی مانند فن، پکینگ، نازل، شیرآلات، سنسورها و غیره اطمینان حاصل کنید.
  4. اتصالات و لوله‌ کشی: پس از بررسی سالم بودن قطعات، اتصالات لازم دستگاه و لوله‌ کشی‌ها انجام می‌شود. در این مرحله توجه به استفاده از اتصالات و لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی و نشتی بسیار مهم است. لوله استیل یا لوله مسی به علت مقاومت در برابر حرارت، برای لوله کشی برج خنک کن گزینه مطلوبی هستند.
  5. راه اندازی و تست برج خنک کننده: پس از اتمام مراحل نصب، باید دستگاه را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی کرد. دمای آب خروجی، جریان هوا، فشار آب، راندمان پکینگ‌ها، عملکرد فن و غیره باید بررسی شوند.

راهنمای خرید برج خنک کننده

خرید برج خنک کننده یک تصمیم مهم است که باید به فاکتورها و پارامترهای گوناگونی توجه کنید. به طور مثال یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در خرید برج خنک کن، ظرفیت آن است. این دستگاه باید بتواند حجم مناسبی از آب را در طول روز خنک کند. عملکرد و راندمان آنها بسیار مهم است. این تجهیزات بر اساس نوع عملکرد در انواع مختلف دسته بندی می‌شوند.  با توجه به نیاز و اهداف خود باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

راهنمای خرید برج خنک کننده مکعبی

هنگام خرید برج خنک کن، متریال و کیفیت دستگاه را بررسی کنید. به طور معمول آنها از فایبرگلاس، بتن و گالوانیزه تولید می‌شوند. انتخاب نوع متریال آنها بسته به شرایط محیطی و نیازهای خاص شما متفاوت است. قبل از خرید برج خنک کننده، باید ابعاد دستگاه و فضای مورد نیاز را برای نصب آنها مورد بررسی قرار دهید. مصرف انرژی آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که دارای کارایی بالا و مصرف انرژی کمتری است. سایر پارامترها عبارتند از: 

  1. قابل تنظیم بودن
  2. استانداردها
  3. نوع و کیفیت قطعات
  4. سیستم تصفیه آب
  5. لوازم جانبی
  6. میزان صدای دستگاه

قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده به عوامل متنوعی بستگی دارد. این تجهیزات در رده‌ها و کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. دستگاه‌های با کیفیت بالا معمولاً قیمت بالاتری دارند؛ زیرا مواد با کیفیت، قطعات پیشرفته و فناوری‌های نوین در تولید آنها به کار رفته است. آنها در ظرفیت‌های مختلفی در دسترس هستند. هر چه ظرفیت آنها بیشتر باشد، قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد.

خرید برج خنک کننده

نوسانات بازار نیز می‌تواند قیمت برج خنک کن را تحت تأثیر قرار دهد. عرضه و تقاضا، تغییرات قیمت مواد اولیه و نرخ ارز سبب کاهش یا افزایش این تجهیزات می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که تقاضا برای برج خنک کننده بالا باشد و عرضه کمتر، قیمت آنها افزایش می‌یابد. همچنین در تعیین قیمت نهایی آنها عواملی همچون مشخصات فنی، ابعاد و اندازه، نوع کولینگ تاور و غیره حائز اهمیت هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 4.9]