لوله پلی اتیلن – لیست قیمت لوله پلی اتیلن، سایز 1 تا 24 اینچ، اتصالات

انتخاب سایز لوله پلی اتیلن

بررسی لوله پلی اتیلن فشار قوی یا تک جداره

لوله‌های پلی اتیلن در سایز بندی‌های مختلف تولید می‌شوند. قطر مناسب لوله پلی اتیلن بستگی به دبی یا شدت جریان، فشار و نوع سیال عبوری از لوله دارد. در حقیقت این لوله‌ها از هر نوعی که باشند (لوله زهکشی، لایروبی، تک جداره , دوجداره)، می‌توانند در سایزهای مختلف و برای پروژه‌های مختلف، طراحی و ساخته شوند. در این صفحه قصد داریم انواع لوله پلی اتیلن و روش انتخاب قطر مناسب جهت خرید آن را تشریح کنیم.

قیمت لوله پلی اتیلن معمولاً به ازای هر متر طول لوله محاسبه می‌شود که بستگی به قطر و ضخامت جداره لوله دارد. ضخامت تابعی از حداکثر فشار قابل تحمل توسط لوله است. علاوه بر این، نوع ماده اولیه مصرفی در تولید لوله بر قیمت آن تاثیر گذار است. حداقل قیمت لوله پلی اتیلن حدود 10 سنت و حداکثر 70 دلار به ازای هر متر واحد طول است. توصیه می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت انواع لوله پلی اتیلن از طریق صفحه تماس با ما، با کارشناسان شرکت پایپ ایران تماس بگیرید.

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن (Poly Ethylene) شناخته شده‌‌ترین گرید تجاری مواد پلیمری است. این ماده از گاز اتیلن (C2H4) و در طی فرآیند پلیمریزاسیون ساخته می‌شود. بنابراین به لحاظ شیمیایی، در دسته گرمانرم‌ها جای می‌گیرد. ساخت پلاستیک (PE) آنچنان ابداع شیمیایی ویژه‌ای بود که 10 سال پس از کشف آن و با گسترش ساخت پلی اتیلن، سازندگان آن موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شدند.

خواص پلی اتیلن نیز برای ساخت موارد صنعتی مختلف قابلیت تنظیم دارد. بدین صورت که توسط کاتالیست و شیوه‌ی پلیمریزاسیون، امکان تنظیم خواص مختلفی همچون درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، میزان فشردگی، بلورینگی، دانسیته یا چگالی، شاخص جریان مذاب، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی آن وجود دارد. در قیاس با پلیمرهای تجاری دیگر، پلاستیک‌ها ساختاری بسیار ساده‌‌‎تر دارند. یک مولکول اتیلن، تشکیل یافته از «اتم‌های کربن به شکل یک زنجیر بلند» است؛ به طوری که دو اتم هیدروژن به هر یک از اتم‌های کربن چسبیده ‌است. بد نیست بدانید که مواد اولیه پلی اتیلن، تحت فرآیند پلیمریزاسیون اتیلن در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود.

ماده پلی اتیلن PE PIPE

تاریخچه لوله پلی اتیلن

پلیمر یک کلمه یونانی است. کلمه پلیمر از ترکیب «پلی به معنای چند» و «مر به معنای قسمت» تشکیل شده است. در سال 1898، زمانی که شیمیدان آلمانی «Hans Von Pechmann» مشغول گرمادهی به دی آزومتان بود، به صورت تصادفی به ترکیب عجیبی برخورد. یک ترکیب سفید رنگ مومی به دست آمده بود. ترکیبی که سال‌ها بعد با نام «پلی اتیلن» سرتاسر بازارهای جهانی را قبضه کرد.

همچنین برای اولین بار شیوه سنتز صنعتی این ماده نیز توسط دو شیمیست به نام‌های «رینولرگیسون» و «ازیک ناوست» کشف شد. البته که این آزمایش نیز به شکل اتفاقی انجام شد. در واقع این دو همکار، در میزان فشار بالایی به گرمادهی به ترکیب میکس شده‌ی «بنزالدئید» و «اتیلن» پرداختند. نتیجه نیز ایجاد ترکیب مومی سفید رنگی بود. در سال ۱۹۳۵ “مایکل پرین” یکی دیگر از دانشمندهای ICI این روش را توسعه داد. وی تحت فشار بالا پلی اتیلن را سنتز کرد. این روش خاص، اساسی برای تولید صنعتی LDPE در سال ۱۹۳۹ شد.

سال 1953 نقطه عطف جدی صنعت لوله پلی اتیلن بود؛ زیرا عملیات موفق پلیمریزاسیون اتیلن در شرایط دما و فشار پایین بوسیله دانشمند «زیگلر» و تیم متخصص او انجام گردید. 1954 میلادی، شروعی برای ساخت یک کارخانه تخصصی تولید پلی اتیلن (PE) بود و تا 8 سال چنان پیشرفتی در تولید این ماده اتفاق افتاد که تولید جهانی PE به 200.000 تن رسید. زیگلر به همراه جولیو ناتا در سال 1963 موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن دارای ویژگی‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای هستند. همین امر موجب شده است که در کاربری‌ها و پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. از ساختمان سازی و انتقال فاضلاب گرفته تا نیازهای صنعتی، کشاورزی و باغداری، همه و همه کاربری‌هایی هستند که از لوله‌های پلی اتیلنی در آنها به میزان بسیار زیادی استفاده می‌شود. در واقع این لوله‌ها در اکثر پروژه‌های ذکر شده، به عنوان انتخاب اول صاحبان پروژه مطرح هستند. از جمله ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت فیزیکی و شیمیایی

لوله‌های پلی اتیلن در پروژه‌ها به مانند یک نگهبان واقعی عمل می‌کنند و البته خیال‌تان را از بابت هرگونه فشار، ضربه، سایش و هم‌جواری با مواد شیمیایی راحت می‌کنند. لوله‌های پلی اتیلن در مقابل سیالات بازی و اسیدی، مواد شیمیایی خورنده، ضربه، فشار و البته در بیشتر مواقع ساییدگی، مقاومت قابل توجهی دارند. با وجود تولید این تجهیزات از جنس پلی اتیلن، دیگر نیازی به ادوات و تجهیزات ضربه گیر نیز نخواهد بود؛ زیرا ایستادگی خود این لوله‌ها در برابر ضربه (در فشار و دماهای متفاوت)، قابل توجه است.

  • طول عمر بالای لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن دارای طول عمر بسیار بالایی است. همچنین برای نگهداری این تجهیزات، نیازی نیست که به خودتان زحمت خاصی بدهید؛ زیرا در میان انواع لوله‌ها، کمترین میزان هزینه برای نگهداری، متعلق به همین تجهیزات است. این لوله‌ها به منظور تشکیل زیر ساخت پروژه‌ها لوله گذاری و لوله کشی بسیار مطمئن، بی خطر و با طول عمر بالا هستند. اگر چنانچه فرآیند طراحی، نصب و اجرای این لوله‌ها مناسب باشد، طول عمر لوله پلی اتیلن در حدود 50 الی 100 سال است. در واقع در شرایط محیطی خوب و همچنین رعایت اصول نصب، گاهاً تا یک قرن دارای ماندگاری هستند.

  • آب بندی قوی (PE PIPE)

انواع لوله پلی اتیلنی به طور اصولی و کامل آب بندی می‌شوند. در نتیجه به هیچ عنوان نشتی در آنها وجود ندارد. همین عامل به صرفه جویی در کاهش آب (به سبب عدم هدررفت ناشی از نشتی) منجر می‌شود. مسئله آب بندی، یکی از نکاتی است که موجب تمایز پلی اتیلن در مقابل متریال‌های چدن و فلز می‌شود. همچنین ضخامت لوله پلی اتیلن حتی بعد از همجواری با مواد شیمیایی و اسیدی نیز، کاهش نخواهد یافت.

  • سهولت در نصب و اجرا

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در آسانی نصب و اجرای این لوله‌ها، سبک وزن بودن است. در واقع با توجه به سبکی آن، به راحتی قابلیت جابجایی از کارخانه به محیط نصب را دارند. همچنین نصب این لوله‌ها نیز به دلیل سبک وزن بودن، برش‌کاری ساده و راحت (برش زدن لوله برای رسیدن به اندازه‌های دلخواه) و عدم وجود اتصالات پیچیده، بسیار راحت است. همین نکات موجب متمایز شدن و محبوب‌تر شدن لوله‌های پلی اتیلن در مقابل لوله‌های فولادی، چدنی و بتنی نیز شده است. همچنین جابجایی و بارانداز این لوله‌ها نیز با حساسیت نسبتاً کمتری همراه است.

نصب لوله‌های پلی اتیلنی

  • ایمنی بالای پلی اتیلن

این تجهیزات از ایمنی بسیار قابل قبولی برخوردارند. همچنین مدل‌های پلی پروپیلنی نیز وجود دارد که ضد حریق هستند. در واقع این مواد در مقابل اسیدهای خورنده بسیار مقاوم بوده و هیچ گونه نشتی برای ریزش سیالات قلیایی به خاک و محیط زیست ندارد. از همین رو از سوی لوله پلی اتیلن، هیچ آسیب شیمیایی به افراد و کارگران وارد نمی‌شود.

  • خاصیت تغییر شکل لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن دارای خاصیت «آتشخواری» است. به این معنی که با حرارت دیدن، قابلیت شکل گیری مجدد دارند. البته ذکر این نکته ضروریست که پلی اتیلن متریالی از نوع ویسکوالاستیک است. بد نیست بدانید که همه ویسکوالاستیک‌ها در طی زمان، امکان تغییر شکل خواهند داشت؛ حتی در فشار کم و دمای معمولی. از همین رو سه پارامتر «فشار»، «مدت زمان» و «دما» به شدت در تغییر شکل و خاصیت پذیری پلی اتیلن مؤثرند.

  • قیمت ارزان لوله پلی اتیلن

مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن قیمت لوله پلی اتیلن (PE PIPE) از چندین جهت قابل بررسی خواهد بود:

  1. اول اینکه قیمت لوله پلی اتیلن بسیار مناسب است. به همین دلیل با توجه به مزایای گسترده و قیمت مناسب، در خطوط وسیع لوله کشی از این تجهیزات استفاده می‌شود.
  2. دوماً عدم نیاز به تعمیر و ماندگاری بسیار بالای این پایپ‌ها، نشان از مقرون به صرفه بودن ویژه‌ای می‌دهد.
  3. سوماً به دلیل سبکی، هزینه‌های کمتری برای خدمات حمل و نقل و نصب پرداخت می‌شود.
  • انعطاف پذیری ویژه پلی اتیلن

شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن به شکل میانگین، ۲۰ برابر قطر خارجي آن است. منعطف بودن این لوله‌ها، خاصیت ویژه‌ای است که به خصوص در کاربردهای زیرزمینی، کار با این لوله‌ها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. شعاع خمش این لوله بسیار ویژه است و بخش قابل توجهی از مشکلات نصب را کاهش می‌دهند. علی‌الخصوص هنگامی که پای مسیرهای دارای انحنا و کج به میان بیاید، انتخاب اول تمامی کارفرمایان لوله پلی اتیلن خواهد بود. چنانچه در مسیرهای کج و منحنی، از لوله‌هایی استفاده شود که منعطف نیستند، دو مسئله پیش خواهد آمد:

  • تعداد اتصالات به شدت افزایش پیدا کرده و فرآیند نصب زمان‌بر خواهد شد.
  • مسلماً با افزایش اتصالات، هزینه‌های نصب نیز به مراتب بیشتر می‌شود.

این دقیقاً یکی از ضعف‌های لوله‌های چدنی، بتنی و فولادی است که دارای هیچگونه انعطافی نیستند. همچنین باید گفت که چنانچه دما و فشار تغییر پیدا کند، به همان میزان لوله‌های پلی اتیلن نیز قابلیت منعطف شدن دارند. انواع لوله پلی اتیلن به دلیل دارابودن انعطاف ویژه، در مقابل زلزله نیز عملکرد مناسبی خواهند داشت.

انعطاف پذیری پلی اتیلن

  • خواص هیدرولیکی عالی

به طور کلی میزان مصرف انرژی در لوله‌های پلی اتیلن پایین است. مصرف انرژی پایین این لوله‌ها البته از دو بعد قابل بررسی است:

  • پایپ‌های پلی اتیلنی در مقایسه با لوله‌های بتنی، چدنی و فلزی در هنگام ساخت با مصرف انرژی بسیار کمتری تولید می‌شوند. 
  • به دلیل سطح داخلی صاف، به هنگام جریان پذیری و انتقالات سیالات، کمترین میزان انرژی را هدر می‌دهند؛ چه در انتقال سیالات فاضلابی و چه در انتقال آب آشامیدنی.
  • به یاد داشته باشید که جریان‌های فاضلاب همواره دارای مقدار زیادی لجن، مواد جامد و گل و لای هستند و چنانچه زبری سطح درونی لوله‌ها زیاد باشد، امکان مسدود شدن لوله وجود خواهد داشت. در صورتی هم که لوله با مواد فاضلابی دچار گرفتگی شود، باز کردن ان سخت و زمان‌بر خواهد بود. سطوح داخلی لوله پلی اتیلن کاملاً صیقلی بوده (میزان زبری ناچیز در حدود ۰٫۰۰۷) و کمترین مقاومت ممکن را در برابر جریان سیال دارد.

به یاد داشته باشید که لوله‌های PE مقاومت بسیار مناسبی نیز در برابر جریان‌های الکتریکی دارند.

  • عدم پوسیدگی و زنگ‌زدگی

یکی از مزایای ویژه این لوله‌ها، عدم زنگ‌زدگی و پوسیدگی است. به طوری که لوله واتصالاتی که از جنس پلی اتیلن تولید می‌شوند، نه دچار خوردگی شیمیایی می‌شوند و نه زنگ می‌زنند. این لوله‌ها عملکرد ویژه‌ای در انتقال مایعات دارای جامدات غیرمحلول دارند. همچنین لوله‌های پلی اتیلنی با چند لایه سازی، مقاومت بسیار مناسبی در برابر جوندگان نیز دارند.

  • اتصالات راحت و کم هزینه لوله پلی اتیلن (PE PIPE)

لوله‌های جنس PE به لحاظ اتصالاتی نیز بسیار مقرون به صرفه و سریع النصب هستند. همچنین قابلیت جوشکاری این لوله‌ها بسیار راحت و کم هزینه است.

  • افت فشار کم لوله PE

در لوله‌های پلی اتیلنی، افت فشار سیال (آب و فاضلاب) بسیار کمتر از سایر لوله‌ها است. دلیل این امر به میزان ضریب اصطکاک پایین پلی اتیلن برمی‌گردد. در نتیجه همواره راندمان کار با استفاده از این تجهیزات بالا است. این مسئله به خصوص در لوله‌های دو جداره، یکی از مزیت‌های مهم است.

انواع لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلاستیکی از جمله محبوب‌ترین و پرتقاضاترین کالاهای صنعتی کشور به شمار می‌روند. این لوله‌ها به دلیل دارا بودن مزایای بسیار زیاد و کاربردهای گسترده در تمامی کاربری‌ها و پروژه‌ها، به عنوان محصولی ممتاز و پرکاربرد در سرتاسر جهان شناخته می‌شوند. انواع این مدل لوله‌های پلاستیکی را می‌توان در دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم بندی نمود.

Polyethylene pipe

هریک از این مدل‌ها دارای خاصیت‌های بسیار ویژه و موارد کاربری خاص و گسترده‌ای هستند. همچنین از انواع لوله پلی اتیلن دو جداره و تک جداره نیز محصولات پلی اتیلنی متنوعی برای کارکردهای تخصصی همچون: زهکشی، لایروبی، آب‌های پرفشار، محافظت از کابل‌ها، کشاورزی و بهداشتی تولید شده است. در ادامه به بررسی تخصصی انواع و قیمت لوله پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله‌های تک جداره در قیاس با انواع لوله‌ها (فولادی، چدنی، آزبست و بتنی) دارای مزایای فوق العاده‌ای هستند. همین مزایای فوق العاده موجب شده که استفاده از انواع لوله پلی اتیلن تک جداره با استقبال عمومی بی‌نظیری مواجه شود. لوله‌های تک جداره با اتصالات پلی اتیلنی نیز هماهنگی مناسبی دارند؛ یعنی به تمام ویژگی‌های قدرتمند این لوله‌ها، بایستی مزیت اتصال راحت و بی دردسر را اضافه کرد.

همچنین با ارتقای سطح مواد اولیه، گونه جدیدی از لوله تک جداره با نمره (HIGH GRADE) وارد بازار شد. مهم‌ترین دلیل این تغییر نسل و افزایش کیفیت لوله تک جداره و دو جداره را می‌توان در منسوخ سازی مواد اولیه PE63 مربوط دانست. در واقع با جایگزینی مواد اولیه باکیفیتی مانند PE80 و PE100 به جای PE63، کیفیت انواع لوله پلی اتیلن نیز به شدت ارتقاء یافت.

موارد کاربرد لوله تک جداره

همان طور که پیشتر نیز عنوان شد، پلی اتیلن دارای مزایای بسیار زیاد و قدرتمندی است. خواص هیدرولیکی عالی، ضد ضربه و ضد سایش بودن، وزن کم، سهولت در نصب و حمل، مقاومت مکانیکی، عدم پوسیدگی، زنگ‌زدگی و خوردگی اسیدی و شیمیایی همه و همه بخشی از مزایای پلاستیک‌های فشرده است. این مزایا به خوبی به لوله تک جداره پلی اتیلن نیز انتقال یافته است. به همین دلیل از لوله‌های پلی اتیلنی در انواع:

  • شبکه توزیع انتقال با دبی نسبتاً محدود
  • موارد کشاورزی و گلخانه
  • انتقال آب آشامیدنی
  • لوله کشی آب شرب برای خطوط طولانی
  • انتقال جریان‌های سیالات فاضلابی
  • سیستم‌های آبیاری تحت فشار
  • کاورینگ برخی از کابل‌های صنعتی و مخابراتی
  • شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی
  • جمع آوری، دفع و انتقال فاضلاب‌های صنعتی

استفاده می‌شود. البته به یاد داشته باشید که بسته به سه عامل «کیفیت مواد اولیه»، «ضخامت لوله» و همچنین «قطر لوله»، میزان فشار تولیدی لوله تک جداره پلی اتیلن مشخص می‌شود. معمولاً با توجه به دبی کم جریان سیال در لوله پلی اتیلنی تک جداره، این لوله‌ها با فشار بسیار پایین (2 الی 4 بار) نیز تولید می‌شوند.

لوله‌ پلی اتیلن دو جداره

لوله دو جداره پلی اتیلن در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند و بدون شک محبوب‌ترین نوع لوله‌های پلاستیکی به شمار می‌آیند. لوله‌های پرکاربرد کاروگیت و کاروگیت اسپیرال نیز از لوله‌های دو جداره ساخته می‌شوند. آنها به دلیل تحمل بالای فشارهای خارجی به لوله، در پروژه‌ها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نقطه ضعف لوله‌های دو جداره را می‌توان به «عدم تحمل کافی برای فشارهای داخلی» مربوط دانست. از همین رو برای جریان سیالات با فشار داخلی کم، از لوله پلی اتیلن دو جداره استفاده می‌شود. دامنه کاربردهای لوله‌های دو جداره PE بسیار گسترده است.

لوله پلی اتیلن دو جداره

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن دو جداره

از ویژگی‌های متعدد لوله دو جداره PE می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رسوب ناپذیری: میزان تشکیل رسوب در لوله‌های دو جداره بسیار کم است؛ به طوری که معمولاً هیچ‌گونه گرفتگی در این لوله‌ها مشاهده نمی‌شود.
  • وزن بسیار سبک:در نتیجه نصب و حمل و نقل آنها بسیار راحت است. همچنین لوله پلی اتیلن دو جداره در قیاس با لوله‌های فلزی، چدنی و بتنی از وزن کمتری برخوردار است.
  • مقاومت شیمیایی ویژه: عدم خوردگی و پوسیدگی در برابر سیالات اسیدی، قلیایی، گازهای شیمیایی و انواع حلال
  • سهولت در نصب و اجرا: عدم نیاز به ماشین آلات سنگین و صرفه جویی در هزینه
  • ضریب زبری بسیار ناچیز: سطوح داخلی لوله پلی اتیلن کاملاً صیقلی و صاف است. یعنی جریان سیال و جامدات محلول در آن، با کمترین مقاومت ممکن از درون لوله عبور می‌کنند.
  • ماندگاری و طول عمر زیاد: طول عمر در حدود 65 الی 100 سال. البته شرایط نصب، نوع و میزان فشار سیالات و شرایط محیطی نیز بسیار مهم است.
  • مقاومت هیدرولیکی و جریان پذیری عالی
  • کسب استانداردها: این لوله‌ها در شرکت پایپ ایران، تحت رعایت تمامی استاندارهای بین المللی تولید می‌شوند.
  • مقاومت خمشی و فیزیکی ویژه: انواع لوله پلی اتیلن دو جداره به شدت در برابر ضربه، سایش و نیروهای خمشی مقاوم بوده و بسیار منعطف است.

لوله زهکشی پلی اتیلن

مشخصاً بهترین و کارآمدترین نوع لوله زهکشی، از جنس پلی اتیلن خواهد بود. کاربردهای این نوع لوله بسیار بسیار زیاد است و در واقع هر جا که آب مزاحم و زیادی وجود داشته باشد، لزوم استفاده از لوله زهکش پلاستیکی احساس می‌شود. این لوله‌ها دارای ظاهری سوراخ سوراخ (مشبک) هستند. همچنین دارای سطح داخلی صاف و سطح رویی موجداری نیز هستند. از این لوله‌ها برای جمع آوری آب‌های سطحی و فاضلاب، کشاورزی و آماده سازی زمین‌های چمن ورزشی استفاده می‌شود.

لوله زهکش دوجداره

لوله پلی اتیلنی گازرسانی

اولین بار در حدود 70 سال پیش و در کشور آمریکا، استفاده از لوله‌های پلی اتیلن گازرسانی مورد توجه قرار گرفت. با گذشت حدود 7 دهه از ابداع این نوع لوله، امروزه بسیاری از کشورها در سراسر جهان از متریال PE برای ساخت لوله‌های گازرسانی استفاده می‌کنند؛ بطوریکه فقط در منطقه خاورمیانه، بیش از 90% کشورهای عربی از لوله پلیمری برای انتقال گاز استفاده می‌کنند. عمده‌ی این لوله‌های پلیمری نیز از جنس پلاستیک فشرده است. همچنین در کشور ایران، عمده‌ی پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی جدید، با استفاده از لوله پلی اتیلن گازرسانی انجام می‌شود.

به سبب وجود سیال گازی در لوله HDPE گازرسانی، این تجهیزات دارای مقاومت ویژه‌ای در برابر حریق طراحی می‌شوند. همچنین دارای انعطاف بالا، سهولت در نصب، هزینه‌های کم در شروع اجرا، عدم رسوب گذاری، عدم پوسیدگی، مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیایی هستند. طول عمر لوله‌های گازرسانی از جنس پلی اتیلن، تا حدود 50 سال و بیشتر تخمین زده می‌شود.

اتصالات لوله گازرسانی پلی اتیلن

لوله‌های گازرسانی PE با حداکثر فشار 25 بار تولید می‌شوند. نوع اتصال در لوله گازرسانی پلی اتیلنی، ترکیبی از اتصالات الکتروفیوژن و البته جوشکاری الکتروفیوژن است. بدین شکل که ابتدا توسط دستگاه الکتروفیوژن به محل جوش و اتصالات حرارت داده می‌شود تا نقاط اتصال و لوله نرم گردد. هنگامی که سرد شدند، پیوند بسیار محکمی بین لوله و اتصال پلی اتیلنی برقرار می‌شود.

لوله‌ پلی اتیلن آبرسانی

لوله‌های آبرسانی پلی اتیلن به دلیل عدم رسوب گذاری، خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی، سالهاست که به عنوان مطمئن‌ترین تجهیزات برای انتقال آب‌های شرب و حتی پساب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل همین مزایا، لوله پلی اتیلن آبرسانی قادر است تا هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. این کاهش هزینه‌ها با توجه به عدم خرابی تأسیسات شهری و روستایی و در دراز مدن اتفاق می‌افتد.

لوله پلی اتیلن آبرسانی

با توجه به حساسیت لوله آبرسانی پلی اتیلنی، در ساخت این تجهیزات از گریدهای باکیفیت 80 و 100 استفاده می‌شود. همچنین این لوله‌ها عمدتاً به صورت تک جداره تولید می‌شوند. با توجه به دبی آب عبوری و همچنین فشارهای داخلی مختلف جریان آب، این لوله‌های PE آبرسانی از حداقل 2.5 بار تا 25 بار قابلیت تحمل فشار را دارند.

مزایای لوله آبرسانی پلی اتیلن

به طور کلی با توجه به تولید لوله آبرسانی از متریال پلی اتیلن، می‌توان گفت که تمامی خاصیت‌های جذاب این مواد پلیمری در لوله‌های آبرسانی پلی اتیلنی دیده می‌شود. از جمله این مزایا می‌توان به مواردی چون:

  • انعطاف پذیری فوق العاده
  • عدم خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی، عوامل جوی و جابجایی لایه‌های خاک
  • ایستادگی ویژه در برابر مواد اسیدی، بازی، انواع حلال آلی، سیالات قلیایی و شیمیایی
  • مقاومت مکانیکی، فشاری و ضربه‌ای بالا
  • سهولت در حمل و نقل، اجرا، نصب و نگهداری
  • عدم احتیاج به پوشش و کاور کاتدی برای لوله آبرسانی PE

اشاره نمود. در رابطه با نحوه اتصال لوله پلی اتیلن آبرسانی می‌توان گفت که بهترین روش، استفاده از اتصال جوشی است. توجه داشته باشید که اتصالات جوشی پلی اتیلن بایستی با نهایت دقت انجام شود. چنانچه اتصال در لوله‌های آبرسانی خوب انجام نشود، مطمئناً شاهد نشتی خواهیم بود.

لوله فشار قوی پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن فشار قوی گونه‌ای دیگر از لوله‌های PE است که برای هدایت آب‌های با دبی و فشار زیاد کاربرد دارد. بخصوص اگر این جریان آب پرفشار در مناطقی با شیب بسیار تند و سطوح ناصاف و دارای پستی و بلندی وجود داشته باشد، خرید لوله فشار قوی پلی اتیلن بدون شک بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. به لحاظ ظاهری، لوله فشار قوی پلاستیک فشرده دارای رنگ سیاه است و یک خط آبی بر روی لایه بیرونی آن وجود دارد. همچنین عمدتاً این لوله‌ها با بهره گیری از مواد ANTI-UV ساخته می‌شوند. از همین رو برای استفاده در زیر آفتاب شدید نیز مناسب هستند.

کاربردهای لوله پلی اتیلن فشار قوی

  • استفاده از لوله فشار قوی HDPE به منظور تکمیل خطوط گازرسانی (هدایت گاز طبیعی)
  • عملکرد مطلوب در سیستم‌های آبیاری متحرک و ثابت
  • عملکرد ویژه در سیستم‌های آبیاری تحت فشار کشاورزی (مدل‌های آبیاری بارانی و مدل قطره‌ای که با استفاده از آب باران انجام می‌گیرد.)
  • انتقال آب‌های با فشار زیاد؛ بخصوص در شرایط محیطی سخت و ناصاف و همراه با شیب‌های زیاد
  • کارایی مناسب برای شبکه‌ها و سیستم‌های زهکش فشارهای مختلف
  • هدایت و انتقال انواع فاضلاب (شهری، روستایی، صنعتی و بهداشتی)

امکان تولید لوله فشار قوی پلی اتیلن در فشارهایی مانند 10، 16 و حتی 32 بار نیز وجود دارد. این لوله‌ها به دلیل قابلیت‌های زیاد برای استفاده در آب‌های پرفشار، عمدتاً با فشارهای کم تولید نمی‌گردد.

لوله پلی اتیلن کابلی

گونه‌ای دیگر از لوله‌ها که تنها در فشارهای 4 و 6 بار تولید می‌شود، لوله پلی اتیلن کابلی است؛ زیرا در آنها اصلاً سیالی جریان نداشته و مسلماً هیچگونه فشار داخلی نخواهند داشت. لوله کابلی به عنوان مناسب‌ترین انتخاب برای مواردی همچون:

  • رد شدن و کاورینگ کابل‌های مخابراتی و برق
  • حفاظت و عبور کابل‌های CCTV و فیبرهای نوری
  • عبور بی دردسر کابل‌های چراغ راهنمایی و رانندگی

مطرح است. لوله کابلی پلی اتیلن به دو صورت شاخه‌ای و حلقه‌ای تولید می‌شود. از این رو به این تجهیزات، لوله‌های رولی نیز گفته می‌شود.

لوله پلی اتیلن پایپ ایران

مزایای لوله کابلی پلی اتیلن

  • قیمت بسیار مناسب (به دلیل تولید انبوه و استفاده از متریال پلی اتیلن)
  • عایق مناسب برای انواع کابل‌ها
  • لوله کابلی تولید شده با پلاستیک فشرده مناسب برای کاورینگ و عبور انواع کابل فیبر نوری، کابل مخابرات، کابل برق و CCTV  است.
  • حفاظت از کابل‌ها در مقابل عوامل جوی همانند باران و برف (ایجاد نوسانات و حتی برق گرفتگی)
  • عملکرد ویژه به سبب حفاظت از کابل‌ها در برابر اشعه‌های فرابنفش (جلوگیری از استهلاک کابل‌های عبوری)
  • مانع از سوختگی کابل‌ها در زمان ایجاد صاعقه (رعد و برق)
  • عدم پوسیدگی، زنگ زدگی، شکنندگی، ترک خوردگی و سایش
  • قابلیت استفاده و نصب راحت از لوله کابلی پلی اتیلن برای پروژه‌های گوناگون کابل کشی برق شهری
  • ممانعت از وارد آمدن ضربه و برخوردهای سخت با کابل‌ها در زمان انجام هرگونه هنگام حفاری
  • قابلیت استفاده برای برخی مصارف کشاورزی و آبیاری تحت فشار (در این صورت، لوله‌های کابلی در فشارهای از2 الی 40 بار امکان تولید خواهند داشت.)

همچنین باید گفت که لوله‌های کابلی، تقریباً تمامی مزایای خاص و بی‌نظیر پلی اتیلن‌ها را دارا هستند.

لوله پلی اتیلن لایروبی

همچنین لوله‌های خاص به منظور لایروبی نیز ساخته شده است که از جنس پلاستیک فشرده است. لوله‌های لایروبی به دلیل سطح کاملاً صاف درونی، گل و لای و فاضلاب و مواد جامد موجود در آن را به راحتی و با کمترین میزان مقاومت از خود عبور می‌دهند. البته مقاومت شیمیایی و فیزیکی قابل توجه لوله لایروبی پلی اتیلن نیز بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند به انتقال بی دردسر سیالات در موارد نیاز به لایروبی کمک کند.

لوله پلی اتیلن HPDE

لوله‌های PE سنگین دارای مقاومت ضربه‌ای، فشاری و مکانیکی بالایی هستند. در این میان، حجم وسیعی از کشور ایران را نیز مناطق کم آب، خشک و کویری تشکیل داده است. علاوه بر این، میزان هدر رفت آب در بخش‌های کشاورزی و باغداری ایران بسیار بالاست. بخشی این میزان هدر رفت مربوط به استفاده از روش‌های نادرست و برخی دیگر به دلیل عدم استفاده صحیح از تجهیزات کاربردی است. این در حالیست که لوله پلی اتیلن HDPE به شدت می‌تواند کاربردی باشد. از همین رو:

آبیاری تحت فشار با لوله پلی اتیلن HPDE دارای دو مزیت عمده است. از یکسو آب به اندازه کافی به گونه‌ها و پوشش‌های گیاهی و زمین خواهد رسید و از سوی دیگر، به صرفه ‌جویی در مصرف آب شدیداً کمک می‌کند. البته مرتباً نوسانات فشار آب نیز در هنگام کشت و آبیاری ایجاد می‌شود. نکته قابل اهمیت دیگر این است که لوله پلی اتیلن HDPE این فشارها را نیز به خوبی تحمل می‌کند.

hdpe pipe in agricalture

پیش‌تر استفاده از لوله‌های فلزی و چدنی رواج داشت. اما لوله‌های فلزی دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله زنگ زدگی، سنگینی و مقاومت پایین در برابر مواد اسیدی بودند. به همین دلیل سازمان‌های جهانی و صنایع به سراغ راهکارهایی برای کاهش مصرف آب رفتند. یکی از این راهکارها، گسترش لوله پلی اتیلن HDPE برای مصارف گوناگون صنعتی، باغداری و کشاورزی بود.

انواع لوله PE بر مبنای چگالی

لوله‌های PE بر اساس مقدار چگالی در 4 دسته‌ی «لوله پلی اتیلن با چگالی بالا»، «با چگالی متوسط»، «با چگالی کم خطی» و «با چگالی خیلی کم» تقسیم بندی می‌شوند. به هر میزان که چگالی لوله بالاتر باشد، قاعدتاً انتظار دریافت محصول محکم‌تر و بهتری وجود خواهد داشت. لوله HDPE که با نام لوله بهداشتی پلی اتیلنی نیز شناخته می‌شود، از بهترین لوله‌های با چگالی بالا محسوب می‌شود.

محاسبه قطر لوله پلی اتیلن

 قطر لوله پلی‌ اتیلن تابعی از شدت جریان یا دبی عبوری از سطح لوله است. در سیالات تراکم ناپذیر مانند آب، شدت جریان از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

Q=u*A

که در این رابطه:

Q: شدت جریان عبوری یا دبی بر حسب m3/s

u: سرعت خطی بر حسب m/s

A: سطح مقطع بر حسب m2

است. سرعت خطی تابعی از میزان آشفتگی جریان است. برای عبور دبی مناسب معمولاً سرعت خطی بین 1.5 الی 2 متر بر ثانیه انتخاب می‌شود. با انتخاب این سرعت خطی، میزان آشفتگی جریان در محدوده‌ی مطمئن قرار می‌گیرد و ضمن عبور شدت جریان مناسب از سطح مقطع لوله، از آسیب بیش از حد به تاسیسات جلوگیری به عمل می‌آید. با انتخاب سرعت خطی مناسب و دبی سیال، به راحتی می‌توان سطح مقطع لوله و سپس قطر لوله را از رابطه‌ی زیر محاسبه کرد:

(D=√(4A/π 

که در این رابطه:

D: قطر لوله بر حسب m

π: عدد پی معادل 3.14 است.

شرکت پایپ ایران مجهز به مدرن‌ترین خط تولید انواع لوله با قطرهای مختلف است. در اینجا انواع سایز‌بندی لوله‌های پلی‌اتیلن را جهت آگاهی مشتریان عزیز تشریح می‌کنیم.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۱۶ میلیمتر یا 5/8 اینچ

این لوله‌ها عمدتاَ توسط اتصالات جوشی و پیچی، به سایر لوله‌ها متصل می‌شوند. لوله PE سایز 16 بیشتر برای نیازهای گلخانه‌ای و کشاورزی طراحی و ساخته می‌شوند. ضمناً با توجه به کوچک بودن سایز خود، برای کشاورزان و باغداران بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. با توجه به قطر دهانه کم این پایپ‌ها، بکارگیری سایز 16 میلیمتر پلی‌اتیلنی برای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای بسیار مناسب و با دوام است. همچنین قطعه‌هایی مثل قطره چکان نیز برای فعالیت‌های زراعی و باغی به راحتی بر روی این لوله‌ها نصب می‌شوند.

  • لوله PE سایز ۲۰ میلیمتر یا 3/4 اینچ

لوله PE سایز 20 میلیمتر در فشارهای مختلفی ساخته می‌شوند. در واقع با توجه به اینکه این سایز لوله پلی اتیلن 20 میلیمتری بیشتر برای آبیاری فضای سبز و گلخانه‌ها استفاده می‌شود، سیاست تولید این سایز پایپ‌ها بر مبنای فشارهای 6 بار، 8 بار، 16 بار، 32 بار و تا حداکثر 40 بار است. در نتیجه انتخاب نوع فشار لوله سایز 20، بر مبنای فشار سیال داخل لوله خواهد بود. این سایز لوله، با نام تجاری لوله تک جداره نیز در بازار شناخته می‌شود.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۲۵ میلیمتر یا 1 اینچ

لوله پلاستیکی 25 میلیمتر که به لوله 1 اینچ نیز شهرت دارد، دارای مزایای متعددی است. مزایای مهمی همچون:

  • قابلیت متصل شدن این سایز لوله‌ها با اتصالات پلی اتیلنی به یکدیگر
  • آب بندی حرفه‌ای و قوی
  • مقاومت ضربه‌ای بالا
  • قیمت مناسب
  • قابلیت استفاده برای آب‌های با حجم و فشار کم
  • و همچنین امکان بهره گیری بادوام از این لوله‌ها در زراعت، گلخانه و باغات

موجب شده است که لوله پلی اتیلن سایز 25 میلیمتر با محبوبیت قابل توجهی روبرو باشد. همانطور که عنوان شد، لوله PE سایز 25 برای سیالات و آب‌هایی با فشار و حجم کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو سیاست تولید این لوله‌ها با فشارهای کاری 10 بار و 16 بار است. این پایپ‌ها در کلاف‌های 150 و 100 متری در کارخانه تولید می‌شوند.

  • لوله PE سایز 32 میلیمتر (pe pipe 32mm)

لوله پلی اتیلن سایز 32 میلیمتر نیز به مانند سایز 25، در کلاف‌های 150 و 100 متری ساخته می‌شوند. همچنین با توجه به قطر دهانه کم، لوله سایز 32 برای مصارف باغی و کشاورزی کاربردهای گسترده‌ای دارند. البته گاهاً نیز بسته به نوع نیاز، در کارگاه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمدتاً سایزهای لوله‌ای که برای حجم دبی و فشار کم آب به کار گرفته می‌شوند، با میزان فشار کمتری نیز تولید می‌شوند. در همین راستا، لوله PE سایز 32 میلیمتر هم در فشارهای 6 بار، 10 بار، 16 بار و حداکثر تا 32 بار طراحی و ساخته می‌شود.

  • لوله PE سایز 40 میلیمتر

لوله پلی اتیلن سایز 40 میلیمتر نیز دارای خواص نسبتاً مشترکی با سایزهای 32، 25 و 20 میلیمتر است. بدین شکل که برای آب‌های با دبی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لوله PE سایز 40 در کلاف‌های 150 و 100 متری در کارخانه تولید می‌شود. و قابلیت ساخت آن در فشارهای حداقل 6 بار، 10، 16 و تا حداکثر 32 بار وجود دارد. لوله کشی‌ باغات و مزارع کشاورزی می‌تواند با استفاده از لوله سایز 40 میلیمتر پلی اتیلنی انجام شود.

  • لوله پلاستیکی سایز ۵۰ میلیمتر یا لوله 2 اینچ

به مانند دیگر سایزهای کوچک لوله پلی اتیلن، از لوله سایز 50 میلیمتر نیز عمدتاً به منظور آبیاری باغات، گلخانه‌ها و مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. به سبب دبی نسبتاً کم، این لوله‌ها در فشارهای حداقل 5 بار و حداکثر 32 بار تولید می‌شوند. انتخاب میزان فشار این لوله‌ها با توجه به «میزان حجم آب انتقالی» و «فشار آب درون لوله» تعیین می‌شود.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۶۳ میلیمتر

لوله پلی اتیلن سایز 63 میلیمتر را می‌توان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌های PE به شمار آورد. البته لوله سایز 63 میلیمتر دارای محبوبیت بسیار زیادی نیز است؛ زیرا در شاخه‌های 6 متری تولید شده و علاوه بر استحکام عالی، تقریباً برای تمامی نیازها قابل استفاده است. البته به لحاظ تولید نسبتاً مشابه با دیگر هم نوعان سایز کوچک خود است. یعنی لوله سایز 63 در فشارهای کاری 5، 10، 16 و تا حداکثر 32 بار طراحی و ساخته می‌شود. همچنین در کارخانه‌های تولید فرآورده‌های پلیمری، این لوله‌ها در کلاف‌های 150 و 100 متری تهیه می‌شوند.

pe pipe size 63mm

  • لوله پلی اتیلن سایز ۷۵ میلیمتر (لوله 3 اینچ)

به دلیل عمده‌ی استفاده از این لوله‌ها در بحث آبیاری، لوله سایز 75 میلیمتر پلی اتیلن با فشارهای کمتری طراحی و تولید می‌شود. در واقع لوله پلی اتیلنی سایز 75 در فشارهای کاری حداقل 5 بار تا حداکثر 25 بار ساخته می‌شود. این سایز پایپ‌ها نیز تحت متراژ کلاف‌های 150 و 100 متری و در شاخه‌های 6 متری ساخته می‌شود. تجهیزات پلی اتیلنی سایز 75 میلیمتر با نام لوله 3 اینچ نیز در بازار معروف هستند.

  • لوله PE سایز ۹۰ میلیمتر

کاربردهای لوله پلی اتیلن سایز 90 میلیمتر اندکی متفاوت‌تر است؛ زیرا در این لوله‌ها، امکان هدایت و انتقال جریان سیال آب و گاز وجود دارد. گرچه لوله سایز 90 شاید برای انتقال جریان بسیار پرفشار گازی مناسب نباشد؛ زیرا در فشارهای محدود حداقل 5 بار، 10، 16 و حداکثر 25 بار تولید می‌شود. متراژ تولید این نوع لوله نیز به مانند موارد قبلی است.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۱۱۰ (3 اینچ)

لوله PE سایز 110 میلیمتر یا همان لوله 3 اینچ، بیشتر برای انتقال فاضلاب ساختمان‌ها به کار می‌رود. از همین رو با نام لوله پلی اتیلن فاضلابی سایز 110 نیز شناخته می‌شود. با توجه به کارایی‌های گسترده این سایز لوله PE، در ساخت سایز 110 از فشارها و اتصالات متنوعی استفاده می‌شود. البته این تفاوت‌ها بسته به نیاز و تفاوت‌های هر پروژه تعیین می‌شود. به عنوان مثال:

  1. برای انتقال فاضلاب ساختمانی از لوله پلی اتیلنی سایز 110 میلیمتر با استفاده از جوش لب به لب استفاده می‌شود. نام دیگر این نوع جوش اتصالی الکتروفیوژن است. این لوله‌ها از مواد اولیه PE80 و با فشارهای 4 و 5 بار ساخته و پرداخته می‌شوند.
  2. در سوی دیگر، ممکن است از لوله سایز 110 میلیمتر PE به منظور نیازهای کابلی و فشار قوی استفاده شود. در این صورت این تجهیزات در فشارهای حداقل 6 بار و حداکثر 32 بار تولید می‌شوند. لوله پلاستیکی فشار قوی سایز 110 میلیمتر، در دو حالت کلافی و شاخه‌ای طراحی و ساخته می‌شود. نوع کلافی آن به متراژ 100 متری تولید می‌گردد.
  • لوله تک جداره سایز ۱۲۵ میلیمتر (5 اینچ)

لوله پلی اتیلن سایز 125 میلیمتر یا همان 5 اینچ، در دو حالت کلافی و شاخه‌ای تولید می‌گردند. این سایز لوله نیز بسته به نوع پروژه با مواد اولید گرید متفاوت و در فشارهای مختلفی ساخته می‌شود. ممکن است لوله سایز 125 برای امور انتقال آب، فاضلاب و آبیاری‌های کشاوررزی و با گرید پلی اتیلن PE8 و PE100 ساخته شود. در این صورت در فشارهای 4 و 5 بار تولید می‌گردد. همچنین ممکن است لوله سایز 125 به حالت کابلی و فشار قوی (نحمل 6 بار) تولید شود. به طور کلی لوله پلی اتیلن سایز 125 در قالب کلاف‌های 50 متری و شاخه‌های 6 الی 12 متری در کارخانه‌ها طراحی و ساخته می‌شود.

  • لوله HDPE سایز 140 میلیمتر

جالب است بدانید که لوله سایز 140 از کم مصرف‌ترین سایزهای لوله PE است به طوریکه حتی برای این سایز لوله، اتصالات پلی اتیلنی مخصوص نیز تولید نشده است. در واقع چنانچه نیاز به استفاده از لوله سایز 140 میلیمتر باشد، از خود لوله‌های همین جنس، قطعه‌هایی بریده می‌شود. سپس اتصالات به صورت دستی آماده می‌شود که قاعدتاً دارای آب بندی مناسبی نیست. لوله پلی اتیلن سایز 140 در فشارهای 6 تا حداکثر 25 بار ساخته می‌شود. همچنین در شاخه‌های 12 و 6 متری عرضه می‌گردد. سایز 140 معمولاً برای لوله‌ گذاری به منظور انتقال آب‌های با دبی متوسط، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.PE Pipe 140 mm Dia

  • لوله پلی اتیلن 160 میلیمتر (6 اینچ)

لوله پلی اتیلن سایز 160 میلیمتر را می‌توان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌های فاضلابی به شمار آورد. این سایز لوله‌ها به لوله 6 اینچ PE نیز شهرت دارند. از سایز 160 میلیمتر به منظور انتقال فاضلاب و آب‌های با دبی متوسط استفاده می‌شود. لوله‌هایی که با فشارهای 5 تا 25 اتمسفر و در شاخه‌های 12 و 6 متری تولید می‌شوند. لوله پلاستیکی سایز 160 میلیمتر به عنوان بزرگترین لوله‌های انتقال آبی شناخته می‌شود که برای استفاده در ساختمان‌ها کاربرد دارد. همچنین چنانچه در زمین کشاروزی خود، کانال‌های آب بدون فشاری داشتید، لوله PE سایز 160 با فشار 5 بار مناسب خواهد بود.

  • لوله PE سایز 180 (لوله 7 اینچ)

سایز 180 میلیمتر لوله پلی اتیلن دارای استفاده چندانی در صنعت و کشاورزی نیست. مصرف این لوله‌ها انچنان کم است که فقط و فقط به درخواست کارفرما و مشتری تولید می‌گردد. لوله 180 تولیدی با گرید PE63 با فشار 4 بار تولید می‌شود. همچنین تولید همین سایز با گرید PE80 و با فشار حداقل 5 الی 25 انجام می‌شود. این سایز لوله با متراژهای 6 و 12 متر ساخته و پرداخته می‌شوند.

  • لوله تک جداره قطر 200 میلی‌متر (8 اینچ)

لوله با قطر 200 میلیمتر با نام لوله 8 اینچ نیز شناخته می‌شود. بهترین نوع اتصال برای لوله‌های سایز 200 میلیمتر، اتصال با فلنج و رینگ است. این لوله‌ها به منظور:

  • استفاده در انواع سیستم‌های آبیاری و انتقال آب سیلاب‌ها (به عنوان شاه لوله)
  • هدایت آب رودخانه‌ها و آبگیرهای بزرگ
  • لوله کشی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی

مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله PE سایز 200 میلیمتر در شرکت پایپ ایران در قالب فشارهای 5 الی 25 بار تولید می‌شود. همچنین بایستی بدانید که نوع فاضلابی لوله پلی اتیلن 8 اینچ یا همان سایز 200، با فشارهای 4 و 5 اتمسفر تولید می‌گردند.

  • لوله پلاستیکی 225 میلیمتر (9 اینچ)

لوله پلی اتیلن سایز 225 میلیمتر یا 9 اینچ نیز بیشتر برای دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اول به منظور انتقال آب‌های با دبی متوسط و دوم برای آبرسانی‌های گسترده. تولید لوله سایز 225 در قالب متراژهای شاخه‌ای 12 و 6 متری انجام می‌شود. همچنین در فشارهای حداقل 4 بار و حداکثر 25 بار تولید می‌گردند.

  • لوله پلی اتیلن سایز 250 میلیمتر (10 اینچ)

این نوع لوله با نام لوله 10 اینچ نیز شناخته می‌شود و بدون شک در زمره پر مصرف‌ترین لوله‌های انتقال مایعات و فاضلاب جای دارد. لوله سایز 250 به منظور انتقال سیالات مایعی که غیر اسیدی و قلیایی باشند، کاربردهای گسترده‌ای دارد. این تجهیزات نیز در شاخه‌های 12 و 6 متری تولید و عرضه می‌گردد. همچنین لوله‌های پلی اتیلنی سایز 250 میلیمتر، در فشارهای حداقل 5 و حداکثر 25 بار طراحی می‌شود.

  • لوله سایز ۲۸۰ پلی اتیلن (11 اینچ)

این سایز لوله پلی اتیلن نیز چندان محبوب نبوده و تولید آن تنها با سفارش مشتری انجام می‌شود. زیرا مصارف لوله سایز 280 میلیمتر قطعاً خاص است و مصارف معمول و روزانه ندارد. لوله‌ PE۲۸۰ میلیمتر پایپ ایران در فشارهای ۵ الی ۲۵ اتمسفر طراحی و تولید می‌شود. همچنین به مانند اکثر سایزهای لوله PE در دو متراژ 6 و 12 متری (شاخه‌ای) ساخته خواهند شد.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۳۱۵ میلیمتر (12 اینچ)

لوله‌های پلی اتیلن ۳۱۵ نیز یکی از پرتقاضاترین نوع لوله‌های PE به شمار می‌رود. این تجهیزات که با نام لوله 12 اینچ نیز شناخته می‌شود، برای کاربردهای فاضلابی با حداقل فشار 4 بار تولید می‌شود. همچنین تولید سایز 315 میلیمتر برای کاربردهای کابلی و فشار قوی و مصارف انتقال آب با دبی بالا، تحت فشارهای 5 الی 25 بار انجام می‌گیرد.

قیمت پلی اتیلن سایز 315

این لوله‌ها دارای استحکام و مقاومت ضربه‌ای بسیار مناسبی است. همچنین برای ایجاد مقاومت بالاتر در لوله پلی اتیلنی سایز 315 میلیمتر از اتصالات «رینگ و فلنچ» استفاده می‌شود. چنانچه از لوله سایز 315 برای انتقال خط اصلی و تحت فشار آب استفاده می‌کنید، حتماً توجه داشته باشید که بهتر است به منظور مستحکم شدن هرچه بیشتر لوله پلی اتیلن سایز 315، حداقل نیم متر در درون زمین به صورت دفنی قرار گیرد.

  • لوله پلی اتیلن سایز ۳۵۵

این سایز لوله نیز بسیار کم مصرف است و صرفاً به درخواست و سفارش مشتریان تولید می‌گردد. نوع تولید سایز لوله پلی اتیلن 355 در شاخه‌های 6 و 12 متری است. همچنین تحت فشارهای 5 الی 25 بار تولید می‌شود. از لوله PE سایز 355 میلیمتر به منظور انتقال سیالات مایع استفاده می‌شود.

  • لوله PE سایز ۴۰۰ میلیمتر (16 اینچ)

لوله سایز 400 میلیمتر دارای تقاضاهای بسیار زیادی از سوی کارفرمایان است. سایز 400 میلیمتر که با نام 16 اینچ نیز شناخته می‌شود، استفاده‌های بسیار وسیع و گسترده‌ای در شبکه‌های توزیع آب با دبی بالا دارد. همچنین لوله‌های پلی اتیلنی سایز 400 برای انواع سیستم آبرسانی شهری و همچنین انتقال فاضلاب کارایی‌های قدرتمندی دارد. این نوع لوله‌ها تحت فشار ۶، ۱۰ و ۱۶ بار و معمولاً از جنس پلاستیک فشرده تولید می‌شوند. یعنی رویه‌ی سطح این پایپ‌ها بسیار سخت‌تر از دیگر مدل‌ها است.

  • لوله سایز ۴۵۰ میلیمتر پلی اتیلن (18 اینچ)

این لوله نیز خواصی مشابه با سایز لوله پلی اتیلن 400 میلیمتر دارد. با این تفاوت که معمولاً در فشارهای حداقل 5 و حداکثر 25 قابل تولید است. در واقع به هر میزان که دبی آب بیشتر باشد، می‌توان از سایز بزرگتری بهره گرفت. لوله سایز 450 یا همان 18 اینچ، در قالب متراژی شاخه‌های 12 و 6 متری ساخته می‌شود.

  • لوله پلی اتیلنی ۵۰۰ میلیمتر (20 اینچ)

این سایز لوله، بسته به پروژه‌های مختلف، دارای تنوع تولید بر اساس فشار است؛ به طوریکه فشارهای حداقل 4 بار، 5، 6، 10، 16 و 25 بار برای سایز 500 تولید می‌شود. این لوله‌ها با دو گرید تجاری مواد اولیه PE80 و PE100 پلاستیک فشرده تولید می‌شوند. لوله‌های پلی اتیلنی یکی از محبوب‌ترین لوله‌ها به لحاظ تقاضای کارفرمایان است. برخی از مزایای لوله PE سایز 500 میلیمتر عبارتند از:

  1. تحمل فشارهای زیاد و همچنین تحمل مناسب تغییرات دمایی (از -20 تا +50 درجه سانتی گراد)
  2. بسیار مستحکم و مطمئن در انتقال جریان سیالات و فاضلاب‌ها با دبی بالا
  3. عملکرد مناسب برای کاورینگ تأسیسات مکانیکی پر اهمیت
  4. همچنین لوله‌های سایز 500 میلیمتر نیز قابلیت عرضه در شاخه‌های 12 و 6 متری را دارا هستند.
  • لوله پلی اتیلن ۵۶۰ میلیمتر (24 اینچ)

خواص لوله پلی اتیلن 560 میلیمتر (24 اینچ) نیز به مانند اکثر لوله‌های دیگر است؛ یعنی در شاخه‌های 12 و 6 متری تولید و عرضه می‌گردند. این لوله‌ها در فشارهای 5 الی 25 اتمسفر تولید و برای انتقال و هدایت جریان سیالات مایع (غیرقلیایی و اسیدی) کاربرد دارند. لوله پلی اتیلن بدون شک یکی از جذاب‌ترین و کاراترین تجهیزات صنعتی است که از جنس مواد پلیمری پلی اتیلنی (PE) تولید می‌شود. لوله‌های پلی اتیلنی به دلیل داشتن ویژگی‌های گسترده‌ای همچون مقاومت در برابر مواد اسیدی و خورنده، مقاومت در برابر واکنش‌های شیمیایی، استحکام مکانیکی، ضد سایش بودن و وزن مناسب، در زمره محبوب‌ترین لوله‌های صنعتی به شمار می‌روند. 

لوله پلی اتیلن تکجداره

بایستی با این واقعیت روبرو شد که در 5 دهه اخیر، لوله‌های پلی اتیلن به عنوان پادشاه لوله‌ها در سرتاسر جهان مطرح شده‌اند. در واقع مزایای این لوله‌ها آنچنان قدرتمند است که تمامی کارفرمایان را نیز مجبور کرده‌اند که به جای استفاده از نمونه‌های فایبرگلاسی، پی وی سی و فلزی به سراغ لوله پلی اتیلن بروند. قیمت آنها نیز بسیار ارزان و مناسب است. همچنین سهولت در حمل و نقل و سادگی در نصب و اجرا را نیز به مزایای این تجهیزات اضافه کنید. حالا شاید شما هم بهتر متوجه شده باشید که چرا لوله‌های پلاستیکی تا این حد محبوب هستند.

فرمول محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن

فرمول محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن عبارتست از:

مقدار موادی که در هر متر لوله استفاده شده است ضربدر قیمت روز مواد اولیه (PE100 or PE800) + هزینه‌های بالاسری تولید + سود کارخانه تولید کننده (حدود 20 درصد) + هزینه‌های حمل از کارخانه تا محل پروژه.

گرچه مواردی همچون کیفیت مواد اولیه، برند سازنده، نوع کاربرد و میزان فشار لوله نیز در تعیین نهایی قیمت مؤثر خواهد بود. به دلیل نوسانات ارزی و دسترسی سخت به مواد اولیه، قیمت‌های این تجهیزات دارای نوسانات بسیار زیادی است. از همین رو قیمت لوله پلی اتیلن عمدتاً از سوی شرکت‌ها با اعتبار یک روزه اعلام می‌گردد. البته شرکت پایپ ایران همواره سعی داشته تا در کنار تولید بسیار با کیفیت، نسبت به تعیین قیمت منصفانه نیز اقدام کند.

همچنین قیمت لوله پلی اتیلن بر اساس در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون: هزینه نیروی انسانی تولید، هزینه‌های انرژی (برق، گاز و . . .) و البته مبالغ حمل و نقل تعیین می‌شود. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت آخرین و بروزترین قیمت لوله‌های پلی اتیلنی حتماً با همکاران ما در بخش فروش شرکت پایپ ایران تماس حاصل فرمایید.

اصول بسترسازی برای نصب لوله پلی اتیلن

به منظور نصب لوله‌های پلی اتیلنی، بایستی به نکات مهمی در رابطه با سطح زیرین این لوله‌ها توجه نمود:

  • به طور کلی لوله‌های پلی اتیلن دارای مقاومت و استحکام ویژه‌ای هستند. بنابراین بدون ترانشه‌ گذاری هم می‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند. در واقع صرفاً یک کف بستر صاف (ترجیحاً با خاکریزی و فشرده سازی) کافیست.
  • توجه داشته باشید که نیروهای جانبی نباید به صورت ناموزون به لوله‌ها فشار وارد کنند. فشار نامتعادل ممکن است موجبات فشار به یک جهت یا یک نقطه خاص در لوله PE را افزایش دهد. در نتیجه سبب کاهش عمر لوله و کاهش راندمان آن شود. به منظور پخش یکنواخت نیروهای جانبی، باید خاک ریخته شده در اطراف لوله را کاملاً فشرده نمود.
  • به آنالیز خاک اطراف لوله بپردازید. این خاک باید فاقد هرگونه مواد آلی باشد؛ زیرا مواد آلی قابلیت آسیب زدن به لوله در دراز مدت را دارند. (کاهش عمر پلی اتیلن)
  • هرچند لوله‌های پلی اتیلنی دارای ویژگی‌های ضد ضربه و ضد سایش آنی هستند، اما تعداد ضربات، ناهمواری و سایش‌های دائمی در گذر زمان، به شدت می‌تواند از عمر این لوله‌ها کم کند. به همین منظور در کف بستر این لوله‌ها نباید قلوه‌های بزرگ و کلوخ‌های تیز وجود داشته باشد؛ زیرا این سنگ‌های بزرگ و تیز، می‌توانند با وارد آوردن ضربات و سایش‌های پیاپی، موجب استهلاک لوله شوند.
  • کف بستر را به خوبی بکوبید تا هم متراکم و فشرده شود و هم کاملاً صاف شود. در سطوح صاف و تراز، عملکرد لوله PE در انتقال سیالات مسلماً بهتر خواهد بود.

کاربردهای لوله پلی اتیلن (PE pipe)

از مزایای گسترده این لوله‌ها تا حدود زیادی گفتیم. اما با توجه به مزایای گسترده لوله پلی اتیلن، بدون شک کاربردهای این تجهیزات نیز بسیار گسترده است. ساخت و سازهای ساختمانی، پروژه‌های انتقال سیال دریایی، پروژه‌های انتقال آب و گازرسانی و هدایت فاضلاب به سمت تصفیه‌ خانه‌های شهری، تنها بخشی از کاربردهای لوله‌های ساخته شده از جنس پلاستیک فشرده است.

کابردهای لوله پلی اتیلن انتقال فاضلاب

از کاربردهای لوله‌های HDPE می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مناسب برای کاورینگ کابل‌ها و سیم‌های اتصالاتی
  • بکارگیری ویژه در پروژه‌های انتقال آب آشامیدنی
  • عملکرد عالی برای انتقال فاضلاب صنعتی و شهری و دیگر پساب‌ها
  • مناسب برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار کشاورزی (لوله HDPE)
  • انتخابی عالی برای هدایت و انتقال فاضلاب، لوله‌های لایروبی و انتقال آب‌های با TDS بالا (به جهت خاصیت ضدخورندگی لوله پلی اتیلن)
  • عملکرد مناسب برای انتقال گاز (پروژه‌های گازرسانی) و همچنین فرودگاه‌ها
  • امکان استفاده به عنوان لوله انتقال دهنده آب دریا و خطوط انتقال محصولات نفتی
  • قابلیت بکارگیری در خطوط سیالات کارخانه‌های تولیدی و همچنین به کارگیری به جهت ساپورت خطوط آب سرد واحدهای صنعتی سنگین (نیروگاه‌های برق و سیکل ترکیبی، پالایشگاه‌های نفت، پتروشیمی، بنزین و گاز و شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های پتروشیمی)
  • مناسب برای انتقال سیالات از راه دریا. (به دلیل خاصیت شناور ماندن آن روی آب)
  • مناسب برای تمامی فضاهایی که امکان سایش ادوات و لوازم به لوله‌ها وجود دارد.
  • قابلیت به کارگیری از پلی اتیلن به منظور اطفای حریق (لوله‌های آتش نشانی)
  • استخرهای پرورش آبزیان و سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC) و اتاق‌های هواساز

نحوه تولید لوله پلی اتیلن

مراحل تولید لوله پلی اتیلنی به روش اکستروژن:

  • در روش تولید اکستروژن، ابتدا مواد اوليه در قالب گرانول به درون دستگاه اکسترودر انتقال پیدا می‌کنند.
  • سپس با ایجاد حرارت زیاد، این مواد اولیه گرانولی و پلیمری به صورت ذوب شده در می‌آیند.
  • در گام بعدی، مواد گرانولی ذوب شده توسط ماردون (ميله مارپيچ) به سمت جلو انتقال داده می‌شوند.
  • مواد ابتدا از دستگاه اکسترودر خارج می‌شوند و سپس در قالب‌هایی خاص جای می‌گیرند.
  • مواد اولیه پس از اینکه به خوبی پخته شده، از سر قالب اجازه خروج پیدا می‌کنند. پس از آن از کالیبراتور گذرانده می‌شوند. همچنین بلافاصله کار خنک سازی سطح لوله بعد از خارج شدن از کاليبراتور انجام خواهد شد. این کار به وسیله چند لایه جريان آب سرد صورت می‌پذیرد.
  • شکل‌ دهی این مواد به وسیله تانک وکیوم صورت می‌گیرد. این شکل‌ دهی با فشار بالای دستگاه وکیوم تانک و بر اساس سایزهای مختلف لوله صورت می‌گیرد. رفته رفته پلی اتیلن نیز گرمای داغ خود را در وکیوم تانک از دست می‌دهد.
  • برای خنک سازی کامل پلی اتیلن در خطوط تولید، تانک خنک کننده تعبیه شده است. این لوله‌ها پس از خروج از تانک وکیوم، به وسیله آب سرد تانک‌های خنک کننده، حرارت خود را از دست می‌دهند. نهایتاً نیز بیرون کشیده شده و برشکاری می‌شوند.

تولید به روش کواکستروژنی

تولید لوله پلی اتیلنی به روش کواکستروژنی به عنوان بهترین روش ساخت این تجهیزات محسوب می‌شود. در این روش که از چندین مرحله حرارت دهی، قالب گیری، شکل‌دهی و سایزگیری، خنک کاری و تجاری سازی تشکیل شده است، سعی بر آن است تا تمامی ویژگی‌های لوله پلی اتیلن افزایش یابد. به طوریکه این ویژگی‌ها در قالب چند لایه محکم، بر یکدیگر بر هم کنش حمایتی دارند.

انواع گرید مواد اولیه پلی اتیلن

تولید لوله پلی اتیلن معمولاً بوسیله یکی از سه ماده اولیه «PE63»، «PE80» و «PE100» صورت می‌گیرد. هر یک از این مواد پلیمری دارای ویژگی‌های خاصی است. البته استفاده از برخی از این مواد در سال‌های اخیر به شدت رشد و گسترش یافته و استفاده از برخی دیگر نیز منسوخ شده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از این مواد خواهیم پرداخت.

تولید لوله با مواد PE 63 (گرید 63)

امروزه استفاده از مواد اولیه پلی اتیلنی PE63 منسوخ شده است. دلیل این امر از دو بعد قابل بررسی است:

  • اول آنکه لوله پلی اتیلن تولید شده با PE63، قابلیت تحمل فشارهای بالا را ندارد. بنابراین نمی‌توانند برای عبور آب‌های با دبی بالا، عملکرد مطلوبی را از خود ارائه دهند.
  • دوم آنکه این مواد در قیاس با مواد اولیه PE80 و PE100 از چگالی کمتری برخوردار هستند. در نتیجه وزن و ضخامت بیشتری دارند و این خاصیت به لوله ساخته شده از PE63 نیز انتقال می‌یابد. بنابراین هزینه تولید به شدت بالا می‌رود و دیگر نمی‌توان نگاه مقرون به صرفه به لوله PE داشت. از لوله‌های پلی اتیلنی تولید شده از PE63 بیشتر برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و دبی‌های محدود کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

لوله پلی اتیلن با مواد PE80 (گرید 80)

در دهه 70 میلادی استفاده از مواد پلی اتیلن PE80 رواج پیدا نمود. این مواد اولیه که دارای چگالی بالاتری است، امکان تولید لوله‌های پلی اتیلن با ویژگی‌های:

  • وزن کمتر
  • ضخامت نازکتر
  • تحمل فشاری بالاتر
  • و همچنین قیمت مناسب‌تر

را به ارمغان آورد. مواد پلی اتیلن گرید PE80 یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه پایپ ایران نیز است. بهره گیری از این ماده اولیه در کارخانجات تولید لوله پلیمر سراسر جهان و ایران، بسیار رایج است. هم لوله‌های تولیدی با مواد PE80 و هم لوله‌های PE100، دارای مقاومت ضربه‌ای و فشاری بالایی هستند. از همین رو در مقابل تکانه‌های شدید زلزله‌ها دارای مقاومت قابل توجهی هستند. همچنین عملکرد مناسبی را در برابر جابجایی لایه‌های خاک خواهند داشت.

لوله پلی اتیلن PE100 (گرید 100)

مواد اولیه گرید PE100 به عنوان جدیدترین نوع مواد تولید کننده لوله‌های پلاستیکی مطرح است. از این مواد برای بهره‌گیری از فشارهای بالاتر در ساخت لوله استفاده می‌شود. همچنین هرگاه به واژه‌ی «پلاستیک سخت» برخورد کردید، بایستی بدانید که یعنی آن لوله یا اتصالات با استفاده از مواد اولیه PE100 تولید شده است. این مواد اولیه دارای چگالی بالاتری است. در نتیجه امکان تولید لوله با ضخامت کمتر و قیمت ارزان‌تر مهیا است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت لوله‌های تولیدی با مواد PE100، به خاصیت آنتی‌یووی این محصولات بر می‌گردد؛ جایی که مقاومت لوله‌های پلی اتیلنی را به شدت ارتقا می‌دهد. این مواد اولیه از اوایل دهه 1990 میلادی وارد بازارهای جهان و صنایع شد. بد نیست بدانید که لوله‌های PE100 در مقابل رشد سریع ترک، ایستادگی بسیار جالب توجهی دارن؛. به طوریکه یک تنه به افزایش ضریب ایمنی لوله‌ها کمک نموده‌اند. این ویژگی بخصوص در لوله‌های با قطر بیشتر که حساسیت عملکردی فراوانی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

اتصالات لوله‌های پلی اتیلنی

جالب است بدانید که اتصالات لوله‌های پلی اتیلنی (PE pipe fittings) نیز می‌تواند از همان جنس پلاستیک فشرده باشد؛ ویژگی که در بسیاری دیگر از انواع لوله‌ها وجود ندارد. به طور کلی اتصالات لوله پلی اتیلن می‌تواند به یکی از شکل‌های:

  • اتصالات پیچی
  • اتصالات تزریقی
  • جوش‌های نقطه‌ای
  • جوش الکتروفیوژن
  • اتصالات نوع فشاری
  • چسباندن لوله‌ها با چسب و دیگر مواد چسبنده
  • اتصالات کوپلینگی
  • حالت فلنج دار (اتصال فلنجی)
  • یا اتصال با رزوه

باشد. بنابراین بسته به شرایط محیطی و نیاز پروژه، دست کارفرما در انتخاب نوع اتصالات لوله PE باز است. از جمله مزایای اتصالات پلی اتیلنی می‌توان به امکان تولید در سایز و ابعاد متفاوت، قیمت فوق العاده اقتصادی، قابلیت‎‌های ویژه برای خطوط لوله کشی منحنی، استحکام خوب، ضد خوردگی و پوسیدگی در مقابل عناصر شیمیایی اشاره نمود.

اتصالات لوله‌های پلی اتیلنی | pe pipe fittings

خرید لوله پلی اتیلن ارزان (PE PIPE)

برای خرید لوله پلی اتیلن بایستی به یکسری نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حقیقت دانستن نکات خرید و قیمت لوله پلاستیکی، چه مربوط به لوله تک جداره باشد و چه مربوط به لوله‌های دو جداره و لوله زهکش، بسیار مفید خواهد بود. برخی از نکات مهم در خرید لوله PE عبارتست از:

  • به کیفیت مواد اولیه در ساخت لوله‌های پلی اتیلنی توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • از کارایی‌های سایزهای مختلف لوله PE آگاهی داشته باشید و سپس متناسب با پروژه و نیازتان، دست به خرید لوله پلی اتیلن بزنید.
  • حتماً از رعایت استانداردهای مختلف در مسیر ساخت لوله مطمئن شوید. همچنین به حک تاریخ تولید، نوع و سایز بر روی لوله دقت نمایید.
  • به شرایط محیطی و کاربری محل نصب لوله دقت داشته باشید. بر اساس این عوامل است که بایستی نوع لوله پلی اتیلن مشخص شود.
  • حتماً به شرکت‌های معتبر سازنده محصولات پلی اتیلنی رجوع کرده و گارانتی دریافت کنید.
  • قیمت لوله پلی اتیلن ارزان بسیار حائز اهمیت است. لذا برای صرفه جویی در هزینه‌های پروژه علاوه بر کیفیت، به قیمت‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید

لیست نرخ روز لوله پلی اتیلن آبرسانی

قیمت لوله پلی اتیلن تابعی از قیمت روز پلی اتیلن (Polyethylene) است. پلی اتیلن سنگین یا HDPE توسط شرکت‌های بزرگ پتروشیمی نظیر پتروشیمی امیر کبیر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی شازند تولید می‌شود. این محصول بعد از تولید به صورت هفتگی در روزهای سه شنبه در بورس کالایی ایران عرضه می‌شود. قیمت این محصول تابعی از قیمت جهانی پلی اتیلن بر حسب دلار، نرخ روز دلار و میزان عرضه و تقاضا است.

لوله پلی اتیلن تولید شده در شرکت پایپ ایران بر حسب نیاز، از فشار 4 بار الی 16 بار تولید می‌شود. هر چقدر فشار قابل تحمل توسط لوله بیشتر باشد، ضخامت دیواره لوله نیز افزایش می‌یابد. بنابراین با افزایش فشار کاری لوله، جرم پلی اتیلن مصرفی جهت تولید یک متر لوله افزایش می‌یابد و به تبع افزایش مصرف پلی اتیلن در ساخت لوله، قیمت هر متر لوله نیز افزایش پیدا می‌کند. جدول زیر مربوط به نرخ لوله‌های آبرسانی pe بر اساس واحد «تومان» و فشار 6 بار است.

Price list of PE Pipes

قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی با توجه به گستردگی پروژه‌های انتقال آب بسیار پراهمیت است. علاوه بر قیمت، بایستی به نوع کیفیت ساخت این تجهیزات نیز توجهی ویژه داشت؛ زیرا اگر این لوله‌ها با مواد اولیه با کیفیت ساخته نشوند، خطوط طولانی انتقال آب با مشکلات متعددی همچون نشت، کاهش طول عمر، گرفتگی، پوسیدگی، عدم تحمل فشارهای سیال آب و تعمیرات پی در پی مواجه خواهند شد. همچنین حتماً از وجود مواد ضد یووی در لوله‌های آبرسانی مطمئن شوید؛ زیرا این خطوط انتقال عمدتاً در معرض نور شدید خورشید قرار دارند. بطور کلی نرخ لوله پلی اتیلن ارزان آبرسانی، می‌تواند شدیداً به کاهش هزینه‌ها در پروژه‌های گوناگون کمک کند.

  • نرخ روز لوله پلی اتیلن آبرسانی با فشار 10 بار

پیشتر نیز گفته شد که نرخ لوله پلی اتیلن آبرسانی به موارد مختلفی از جمله نوع گرید مواد اولیه مربوط است. لوله‌های آبرسانی pe بهتر است با گریدهای pe100 و pe80 ساخته شوند. قیمت‌های لیست زیر، مربوط به مدل‌های لوله آبرسانی است که از بالاترین نوع گرید (که به «pe100» یا «گرید A» شهرت دارند)، ساخته شده است. جدول زیر مربوط به قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی بر اساس واحد «تومان» و فشار 10 بار است.

لیست قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی با فشار 10 بار

  • نرخ هر متر لوله آبرسانی پلی اتیلن با فشار 12.5 بار

لوله آبرسانی در فشار 12.5 اتمسفر نیز با استفاده از مواد گرید A یا PE100 تولید می‌شود. البته برای کاهش قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی می توان از مواد PE80 نیز در تولید آنها استفاده نمود. بایستی بدانید که مواد اولیه PE80 (گرید B) نیز کیفیت بسیار بالایی دارند. اما بطور کلی بهتر است در فشارهای بالا، از مواد PE100 استفاده شود تا حداکثر کیفیت بدست آید. لیست هزینه زیر مربوط به قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی بر مبنای واحد «تومان» و فشار 12.5 بار است.

لیست قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی با فشار 12.5 بار

  • لیست قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی

قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی با توجه به تحمل فشار بالاتر این تجهیزات تعیین می‌شود. به یاد داشته باشید که به دلیل حساسیت بالای لوله فشار قوی پلی اتیلن، این لوله‌ها بایستی با گریدهای pe80 و pe100 تولید شوند. بنابراین نرخ لوله پلی اتیلن فشار قوی معمولاً اندکی بیشتر محاسبه می‌شود؛ زیرا این تجهیزات که به منظور انتقال سیالات در دبی و فشار بالا تولید می‌شوند، بایستی آنچنان مقاوم طراحی شوند تا از هرگونه نشتی، ترکیدگی و ضربه پذیری مصون باشند. لوله فشار قوی بطور کلی مناسب‌ترین گزینه برای انتقال سیالات در احجام زیاد به شمار می‌رود. جدول زیر مربوط به قیمت لوله‌های فشار قوی پلی اتیلن بر اساس واحد «تومان» و فشار 10 بار است.

لیست قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی

  • نرخ لوله پلی اتیلن فشار قوی (16 بار)

فشار 16 بار، یکی دیگر از فشارهای قدرتمند و کاربردی است که می‌تواند در تغییرات نرخ لوله پلی اتیلن پرفشار مؤثر باشد. البته همواره بر این نکته تأکید داریم که نوع گرید مواد اولیه نیز به شدت در تعیین قیمت لوله فشار قوی پلی اتیلن مؤثر خواهد بود؛ به طوریکه لوله‌های پرفشار قوی که با گرید A (PE100) تولید می‌شوند، مشخصاً گران‌تر از تجهیزاتی است که به کمک مواد اولیه گرید B (PE80) ساخته می‌شوند. در ادامه به بررسی این درصد تغییرات قیمتی در شرکت پایپ ایران خواهیم پرداخت.  جدول زیر مربوط به قیمت لوله فشار قوی پلی اتیلن گرید A یا (PE100) بر اساس واحد «تومان» و فشار 16 بار است.

لیست قیمت لوله فشار قوی پلی اتیلن 16 بار PE100

همچنین لیست زیر مربوط به قیمت لوله فشار قوی پلی اتیلن گرید B (PE80) بر اساس واحد «تومان» و فشار 16 بار است.

قیمت لوله پلی اتیلن فشارقوی 16 بار گرید PE80

  • لیست قیمت روز لوله پلی اتیلن کشاورزی

نرخ لوله پلی اتیلن کشاورزی عمدتاً به سه عامل گرید مواد اولیه، سایز و نوع کاربری و فشار مورد نیاز تعیین می‌شود. نرخ لوله‌های پلی اتیلنی مخصوص کشاورزی به دلیل استفاده گسترده از این لوله‌ها در گلخانه‌ها، کشاورزی و باغداری بسیار حائز اهمیت است. همچنین لوله‌های کشاورزی pe به دلیل وضعیت کم‌آبی ایران، شدیداً برای استفاده در سیستم‌های آبیاری تحت فشار مناسب هستند. در واقع بایستی گفت قیمت لوله کشاورزی با توجه به کارایی‌های گسترده‌ای که دارد، بسیار اقتصادی است. توصیه می‌شود کشاورزان با توجه به نیازهای خود از لوله‌های با فشار پایین‌تر استفاده کنند تا فشار مالی کمتری به آنها وارد شود. جدول زیر مربوط به نرخ لوله پلی اتیلن کشاورزی بر اساس واحد «تومان» و فشار 6 بار است.

pe-pipe-price

  • لیست نرخ روز لوله پلی اتیلن کابلی

در رابطه با خرید و تعیین قیمت لوله پلی اتیلن کابلی بایستی به چند ویژگی مهم توجه داشت:

  • در واقع تحمل فشار برای لوله‌های کابلی چندان معنای خاصی ندارد. زیرا از این لوله‌ها، جریان‌های سیال عبور نمی‌کند و عمدتاً برای عبور و کاورینگ کابل‌های برق و مخابرات و فیبرهای نوری طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • با توجه به ضخامت و قطر کم فیبرها و کابل‌های شهری، لوله‌های کابلی عمدتاً در سایزها و قطرهای بالا طراحی نمی‌شوند؛ مگر برای شرایط خاص و با توجه به سفارش مشتری.
  • نرخ لوله پلی اتیلن کابلی به‌گونه ایست که معمولاً به عنوان ارزانترین لوله برای عبور کابل‌ها شناخته می‌شود. برای صرفه جویی در هزینه‌های پروژه بهتر است که از لوله‌های کابلی با کمترین فشار استفاده شود. در این صورت قطعاً قیمت لوله کابلی پلی اتیلن کاهش خواهد یافت.
  • البته ممکن است در پروژه‌ای شرایط محیطی به گونه‌ای باشد که نیاز به لوله‌هایی با مقاومت مناسب باشد. در این شرایط بهتر است از لوله پلاستیکی کابلی با تحمل فشار بالاتر استفاده شود.

لیست هزینه زیر مربوط به قیمت حدودی لوله کابلی پلی اتیلن بر مبنای واحد «تومان» است.

لیست قیمت لوله کابلی پلی اتیلن

  • لیست قیمت لوله پلی اتیلن گازی (گازرسانی)

برای خرید و دریافت قیمت لوله پلی اتیلن گازرسانی حتماً به مقادیر SDR توجه داشته باشید. اما قطعاً این سوال برایتان بوجود آمده است که «SDR چیست؟» در پاسخ باید گفت که واحد SDR در واقع به نوعی همان «فشار» است که چندین دهه قبل توسط یک مهندس فرانسوی به شکل تصاعد اعداد تعیین گشته است. SDR از نسبت قطر بیرونی لوله به ضخامت دیواره لوله حاصل می‌شود.

به هر اندازه که میزان SDR لوله‌های پلی اتیلنی بیشتر باشد، لوله نازک‌تر است و البته تحمل فشار کمتری خواهد داشت. عمدتاً برای حالات استاندارد و مناسب، از سه اندازه فشاری 11، 13.6 و 17 استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی نرخ لوله پلی اتیلن گازرسانی شرکت پایپ ایران در مقادیر SDR 11 و 13.6 خواهیم پرداخت. به یاد داشته باشید که بهره گیری همزمان از فشار مناسب و قیمت لوله گازرسانی پلاستیکی ویژه می‌تواند:

  • هم در شروع پروژه به کاهش هزینه‌های اجرای خطوط طولانی لوله گازی کمک کند.
  • و هم با تحمل فشار مناسب، از نیاز به تعمیرات و انجام هزینه کردهای کلان جلوگیری نماید.

لیست هزینه زیر مربوط به قیمت لوله PE گازرسانی بر مبنای واحد «تومان» و SDR 11 است.

لیست قیمت لوله پلی اتیلن گازرسانی SDR11

  • لیست قیمت لوله پلی اتیلن گازی (گازرسانی) SDR13.6

همچنین به سبب کاهش هزینه و نرخ لوله پلی اتیلن گازی می‌توان از نوع SDR 13.6 بهره گرفت. همانطور که پیشتر نیز عنوان شد هر چه مقدار عددی SDR بیشتر باشد، قدرت تحمل فشار آن کمتر است. از همین رو لوله‌های SDR13.6 در مقایسه با نوع SDR 11 از تحمل فشار کمتری برخوردارند. به همین دلیل قیمت لوله گازرسانی پلی اتیلنی SDR 13.6 تا حدودی کمتر خواهد بود. همچنین مشخص است که با کاهش میزان تحمل فشار، ضخامت لوله‌های PE نیز در تمامی سایزها کاهش می‌یابد. لیست هزینه زیر مربوط به نرخ لوله PE گازرسانی بر مبنای واحد «تومان» و SDR 13.6 است.

pe-pipe-price

  • نرخ هر متر لوله پلی اتیلن فاضلابی

آگاهی از نرخ لوله پلی اتیلن فاضلابی به دلیل تاثیرگذاری این تجهیزات در بهای تمام شده پروژه های دفع و انتقال  فاضلاب بسیار جائز اهمیت است. با توجه به اینکه عمدتاً مسیرهای انتقال فاضلاب بسیار طولانی است، قیمت لوله فاضلابی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند در کاهش هزینه‌های پروژه‌های فاضلابی، بسیار مؤثر باشد. از همین رو باید از قیمت این تجهیزات آگاه باشید.

همانطور که در صفحه مربوط به لوله کاروگیت توضیح دادیم، بستگی به عمق دفن لوله کاروگیت و یا ترازخط لوله انتقال فاضلاب، مقاومت لوله مصرفی افزایش یا کاهش می یابد. لوله‌های انتقال فاضلاب در مقاومت های 16، 32 و 64 کیلونیوتن بر متر مربع تولید می شوند. با افزایش مقاومت لوله، وزن آن و به تبع قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.  

خریداران باید در انتخاب سایز و متراژ مناسب اینگونه لوله‌ها دقت کافی داشته باشند، زیرا چنانچه مقدار زیادی لوله تهیه کرده باشید و در پروژه به دردتان نخورد، یا باید این لوله‌ها را دور بیندازید و یا با دریافت هزینه به مراتب کمتر، آنها را به عنوان جنس دست دوم بفروشید. آن زمان است که شاید قیمت لوله کاروگیت فاضلابی دیگر برایتان به صرفه نباشد.

پایپ ایران؛ قدرتمندترین در تولید انواع لوله

مجموعه پایپ ایران همواره تلاش داشته است تا با تکیه بر نیروهای نخبه و کارشناسان فنی، دانش روز جهانی و بهره گیری از مدرن‌ترین ماشین آلات صنعتی، به تولید انواع لوله تک جداره، دو جداره، زهکش، کاروگیت و اسپیرال کاروگیت و اتصالات پلی اتیلن، تمامی نیازهای داخلی کشور را به بهترین شکل ممکن و بالاترین کیفیت تولید، پاسخگو باشد. همچنین پایپ ایران همواره خود را متعهد به استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه نموده است.

البته مجموعه پایپ ایران صرفاً به حضور در قله‌های سطح اول ایران عزیز بسنده نکرده است. بخشی از تولیدات مجموعه پایپ ایران مستقیماً به کشورهای همسایه صادر می‌شود و درآمد ارزی مناسبی را برای کشور به همراه خواهد داشت. مشخصاً در کنار تولیدات باکیفیت، به کار گرفتن عنصر «خلاقیت» در تولید موجب موفقیت‌های پی در پی برای مجموعه ایران پایپ شده است.

متاسفانه همواره خلاقیت به عنوان حلقه مفقوده‌ی تولیدات داخلی بوده است. این در حالیست که استانداردهای تولید جهانی برای زندگی بهتر انسان‌ها، همواره بر به کارگیری خلاقیت در تولید نأکید دارد. جهت کسب اطلاع از آخرین شرایط قیمت لوله پلی اتیلن (در انواع مختلف) با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتماً پیش از خرید، از مشاوران برجسته مجموعه پایپ ایران مشاوره دریافت نمایید. برای تهیه لوله‌های پلی اتیلن ابتدا باید به نوع کاربردی که مورد نظر است، توجه کرد و سپس اقدام به خرید لوله با قطر و اندازه مناسب شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 63 میانگین: 4.9]