فن کویل | قیمت فن کویل صنعتی، خانگی | سقفی، زمینی، دیواری

فن کویل چیست؟

فن کویل یا فن کوئل چیست؟

فن کویل (Fan Coil) یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است. آنها نوعی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند که برای گرمایش و سرمایش فضاهای مختلف استفاده می‌شوند. ساختار این دستگاه از دو بخش مهم تشکیل شده است. بخش اول شامل فن است که هوای گرم و سرد را به فضا منتقل می‌کند. علاوه بر فن، این تجهیزات برای انتقال انرژی به هوا، دارای کویل‌ هستند. با توجه به قابلیت‎های فن کویل، می‌توان آن را در بسیاری از محیط‌ها و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد.

اجزای فن کویل

فن کویل‌ یا فن کوئل برای سرمایش و گرمایش محیط، از چندین قطعه تشکیل شده‌ است. همانطور که اشاره کردیم؛ فن و کویل دو قطعه مهم در این دستگاه‌ها هستند. علاوه بر این قطعات، آنها از اجزایی همچون فیلتر و ترموستات نیز تشکیل شده‌اند. همچنین آنها از یک محفظه یا بدنه برخوردار هستند که حفاظت از قطعات داخلی را بر عهده دارد. بدنه با استفاده از متریال مرغوب و ساختار مستحکم، از آسیب به اجزای دستگاه جلوگیری می‌کنند. به طور کلی قطعات آنها با همکاری یکدیگر به ایجاد شرایط مطلوب در محیط کمک می‌کنند.

  • فن

در این تجهیزات، وظیفه گردش هوا بر عهده فن است. بدون وجود آن، عملکرد این سیستم‌ها به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان دو نوع فن را برای این دستگاه‌ها در نظر گرفت.  فن محوری هوا را در جهت محور خود جابجا می‌کند. مدل سانتریفیوژی هوا را با استفاده از نیروی محوری به سمت خارج از محور خود هدایت می‌کند. در مدل محوری ظرفیت هوادهی بیشتر است. همچنین نسبت به مدل سانتریفیوژی قیمت و سر و صدای کمتری دارد.

انواع فن کویل سقفی توکار

  • کویل

کویل قسمتی است که انتقال حرارت بین سیال و هوا را انجام می‌دهد. این قطعه از لوله مسی و فین‌های آلومینیومی تشکیل شده است. تعداد لوله‌ها و نحوه قرار گرفتن آنها در فن کویل بستگی به طراحی و مدل دستگاه دارد. در برخی از موارد به منظور تامین هوای گرم و سرم، در این سیستم‌ها از دو کویل استفاده می‌شود.

  • فیلتر

فیلترها در قسمت ورودی دستگاه قرار می‌گیرند. با نصب آنها، می‌توان از ورود ذرات گرد و غبار به درون دستگاه جلوگیری کرد. این عمل باعث بهبود عملکرد و افزایش ماندگاری آنها می‌شود.

  • ترموستات

ترموستات‌ها در اغلب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی وظیفه کنترل دما و روشن و خاموش شدن دستگاه را دارند.

استانداردهای طراحی فن کوئل

تولید سیستم فن کویل طبق استانداردهای معتبر و مربوطه، امری بسیار حیاتی و اساسی است. به منظور ایجاد دستگاه‌هایی پایدار و کارآمد، لازم است که مراحل طراحی آنها با رعایت استانداردهای فنی صورت گیرد. در تولید این تجهیزات، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، با دوام و مقاوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس استانداردهای فنی، انتخاب نوع متریال باید با توجه به شرایط محیطی صورت گیرد. در طراحی این سیستم‌ها، نحوه چیدمان لوله‌ها و سایر قطعات نیز باید مطابق با استانداردهای مربوطه انجام شود. در ادامه به برخی از استانداردهای بین‌المللی طراحی فن کوئل اشاره می‌کنیم:

  • استاندارد AMCA 210-07

استاندارد AMCA یک استاندارد بین‌المللی است که می‌توان عملکرد فن‌ها را مقایسه و بررسی کرد.

  • استاندارد ISO 13349:2016

با کمک این استاندارد، عملکرد صوتی فن‌ها قابل ارزیابی است. این استاندارد شامل روش‌هایی برای اندازه‌گیری میزان صدای تولید شده توسط فن‌ها است.

انواع فن کویل

عملکرد فن کویل

فن کویل‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. اما عملکرد اصلی همه آنها یکسان است. آنها یکی از سیستم‌های پرکاربرد تهویه مطبوع به شمار می‌آیند. در حالت کلی آنها دارای دو عملکرد برودتی و حرارتی هستند. این تجهیزات در فصول گرم به منظور خنک کردن فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد آنها در حالت سرمایش به این گونه است که آب سرد از دستگاه‌های همچون چیلر وارد کویل می‌شود. در حین گردش سیال درون لوله‌ها، فن هوای اطراف را به درون دستگاه هدایت می‌کند. سپس با تبادل انرژی، هوای سرد به محیط اطراف منتقل می‌شود.

مکانیزم عملکرد فن کویل

فن کویل گرمایشی نیز همانند فرآیند فوق عمل می‌کند. اما در حالت سرمایش، آب با دمای ۵ تا ۱۰ درجه وارد دستگاه می‌شود. در حالی که برای گرمایش محیط به آب با دمای 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد نیاز است. معمولاً آب گرم این نوع سیستم توسط بویلر یا دیگ بخار تامین می‌شود. علاوه بر آب گرم و سرد، در برخی از مدل‌ها سیال مبرد (Refrigerant) برای گرمایش یا سرمایش محیط استفاده می‌شود.

مزایای فن کویل

هنگامی که به فصل سرما و گرما نزدیک می‌شویم، بسیاری از افراد به دنبال خرید وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند. در سال‌های اخیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تغییرات فراوانی را تجربه کرده‌اند. امروزه دستگاه‌هایی مانند رادیاتور، فن کویل و شوفاژ به عنوان جایگزین‌هایی برای بخاری‌های گازی و تجهیزات گرمایشی قدیمی استفاده می‌شوند. این تجهیزات دارای مزایایی همچون صرفه‌جویی در انرژی، کارایی و راندمان بالا هستند. به همین علت جایگزینی مناسب برای سیستم‌های قدیمی هستند. فن‌کویل‌ها به‌ عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی شناخته می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای فن کویل اشاره می‌کنیم:

  • کاهش مصرف انرژی

امروزه با توجه به افزایش مصرف انرژی، انتخاب دستگاه‌هایی با مصرف کم انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در بسیاری از کشورها، مقررات و استانداردهایی برای مصرف انرژی دستگاه‌ها تعیین شده است. با این حال آنها انرژی کمتری نسبت به سیستم‌های دیگر مصرف می‌کنند.

مزایای فن کویل

  • نصب آسان و اشغال فضای کم

یکی از مزایای مهم آنها این است که نیازی به کانال‌ کشی زیاد ندارد. این ویژگی منجر به صرفه‌‌ جویی در فضا و نصب آسان آنها شده است.

  • سرمایش و گرمایش همزمان

آنها دستگاهی اقتصادی و کارآمد برای تهویه مطبوع در ساختمان‌ها هستند. در فصل گرما، آنها می‌توانند هوا را خنک کرده و در فصل سرما از طریق انتقال گرما، هوا را گرم می‌کنند. استفاده از فن کویل چهار لوله‌ای امکان سرمایش و گرم‌ کردن همزمان را فراهم می‌کند.

  • انتشار یکنواخت هوای گرم و سرد

آنها با بهره‌ گیری از فن‌های قدرتمند، توانایی توزیع یکنواخت هوا را دارند.

  • پیشگیری از آلودگی محیط

آنها دارای سیستم‌های فیلتراسیون قوی هستند. این فیلترها ذرات معلق در هوا به دام می‌اندازند. با ترکیب فیلترها و تکنولوژی‌های پیشرفته، آنها می‌توانند از انتقال آلودگی در محیط جلوگیری کنند.

کاربرد فن کوئل

سیستم‌های فن کویل برای کنترل دقیق درجه حرارت در فضاهای خاص و مجزا از سایر فضاها استفاده می‌شوند. زمانی که نیاز به کنترل دقیق دما در فضای مورد نظر داریم، استفاده از  این تجهیزات مناسب است. با توجه به نیازهای مختلف، می‌توانید دمای هر فضا را به صورت مستقل تنظیم کنید. معمولاً این دستگاه‌ها در ساختمان‌ها، مجتمع‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانجات و فضاهای صنعتی، سالن‌های ورزشی و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد فن کویل

مقایسه فن کویل با سایر سیستم‌های گرمایشی

امروزه سیستم‌های گرمایشی یکی از اجزای حیاتی در ساختمان‌ها به شمار می‌روند. برخی از سیستم‌های گرمایشی همچون بخاری، قدمت طولانی دارند و هنوز در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما این سیستم‌ها دارای محدودیت‌هایی نیز هستند. به عنوان مثال از معایب آنها می‌توان به مصرف انرژی بالا، افزایش هزینه‌های انرژی و آلودگی محیط اشاره کرد. معمولاً کارایی این سیستم‌ها پایین‌تر از سیستم‌های گرمایشی مدرن، همچون رادیاتور و فن کویل است.

رادیاتور و فن کویل

فن کویل‌ها و رادیاتورها هر دو به عنوان سیستم‌های گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رادیاتور‌ها اغلب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌های گرمایش شناخته می‌شوند. آنها صرفاً برای گرمایش محیط به کار می‌روند. برای سرمایش باید دستگاه دیگری را تهیه کنید. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یکپارچه مانند فن کویل‌ها، گزینه مناسبی برای تأمین هر دو نیاز است. این تجهیزات علاوه بر کارایی، از لحاظ ساختار و قطعات نیز متفاوت هستند. سایر تفاوت‌های آنها عبارت است از:

  • محل نصب

معمولاً رادیاتورها به علت ساختار و نوع طراحی خود به صورت زمینی و در امتداد دیوار نصب می‌شوند. در حالی که فن کویل‌ها را می‌توان به صورت دیواری و سقفی نیز نصب کرد تا فضای کمی را اشغال کنند.

  • هزینه و قیمت

قیمت آنها نسبت به رادیاتورها کمتر است.

تفاوت فن کویل و یونیت هیتر

یونیت هیتر و فن کویل هر دو به شکل سقفی، دیواری یا زمینی نصب می‌شوند. آنها وظیفه سرمایش یا گرمایش محیط‌های مختلف را بر عهده دارند. هرچند که در عملکرد و وظایف اصلی میان آنها تفاوت‌هایی وجود دارد، اما در برخی از جنبه‌ها نیز مشابه یکدیگر هستند. هر دوی آنها از قطعات مشترکی مانند فن و کویل تشکیل شده‌اند. تصمیم‌گیری بین خرید یونیت هیتر یا فن کویل نیازمند ارزیابی دقیق نیازها و مشخصات محیط مورد نظر است. در ادامه به تفاوت‌های آنها اشاره می‌کنیم:

  • قدرت و توان گرمایشی

تفاوت اصلی بین این دو در توان گرمایشی یا سرمایشی و قدرت پرتاب باد است. یونیت هیتر به دلیل قدرت پرتاب باد بیشتر، برای مکان‌هایی با سقف بلند، سوله‌های صنعتی و سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود. در مقابل فن کویل برای مکان‌هایی با سقف کوتاه و متوسط مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری استفاده می‌شود. در نهایت برای انتخاب دستگاه مناسب، باید نیازهای خاص خود را در نظر بگیرید.

  • عملکرد دستگاه

معمولاً فن کوئل برای سرمایش و گرمایش محیط‌های مختلف به کار می‌رود. اما دستگاه یونیت هیتر اغلب برای گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه فن کویل و یونیت هیتر

انواع فن کویل

این سیستم‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در بیشتر پروژه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی قابل استفاده هستند. این تجهیزات در اندازه‌ها، طرح‌ها و ظرفیت‌های مختلفی در دسترس هستند. معمولاً آنها بر اساس معیارهای مختلف دسته ‌بندی می‌شوند. یکی از معیارهای دسته بندی آنها، شیوه نصب است. بر اساس این معیار آنها در مدل‌های سقفی، دیواری، زمینی و ایستاده موجود هستند.

فن کویل دیواری

فن کویل دیواری یکی از جدیدترین مدل‌های فن کویل است. این مدل به دلیل ویژگی‌های برتر خود، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. همانطور که از نام آنها مشخص است، بر روی دیوار قرار گرفته و برای فضاهای کوچک همچون منازل مناسب است. ظاهر آن مشابه داکت اسپلیت‌ است. در این سیستم‌ها بر خلاف داکت اسپلیت به جای مایع مبرد، آب درون لوله‌ها جریان دارد.

فن کویل دیواری

فن کویل سقفی

از بین انواع فن کویل‌ها، این مدل قیمت کمتری دارد و در سه مدل توکار، روکار و کانالی موجود است. فن کویل سقفی بسته به نوع روکار و توکار، در زیر سقف یا روی سقف نصب می‌شود. مدل‌های توکار و کانالی، در زیر سقف کاذب قرار می‌گیرند؛ در حالی که در نوع روکار، آنها بر روی سقف نصب می‌شوند. مدل فن کویل سقفی توکار دارای دو مزیت است. اولین مزایای آنها اشغال فضای کم و دومین مزیت آلودگی صوتی کم است.

فن کویل سقفی

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی یکی از انواع فن کویل‌های سقفی است که هوا را به شکل یکنواخت، از بالا به سمت پایین هدایت می‌کند. این نوع سیستم‌ها نیاز به سقف کاذب برای نصب دارند و ظاهر زیبا و جمع‌ و جوری دارند. آنها به دو دسته یک‌طرفه و چهارطرفه تقسیم می‌شوند و دارای دو قسمت پنل خارجی و داخلی هستند. پنل بیرونی آنها به صورت روکار نصب می‌شود و در نتیجه قابل مشاهده است.

این پنل‌ها در انواع مختلف و با طرح‌ها و شکل‌های متنوع در بازار موجودند. آنها دارای دریچه‌هایی هستند که جهت پخش هوا را تنظیم می‌کند. همچنین دارای برد چشمی یا ریموت کنترل هستند که کاربر می‌تواند دما، سرعت و حالت فن را کنترل کند. یونیت داخلی بخشی است که شامل کویل، فن، فیلتر و لوازم جانبی است. این یونیت به صورت توکار درون سقف کاذب قرار می‌گیرد.

فن کویل کاستی یک طرفه

فن کویل کاستی یک طرفه با توجه به نحوه پخش هوا، مکان نصب و تعداد کویل از مدل چهارطرفه متفاوت است. آنها به دلیل نحوه عملکرد و توزیع هوا از یک سمت، در گوشه‌های سقف، نزدیک دیوارها یا پنجره‌ها قرار می‌گیرند. در این سیستم‌ها، تنها یک کویل برای تغییر دمای محیط وجود دارد. مصرف برق آنها نسبت به مدل چهارطرفه کمتر است.

فن کویل کاستی یک طرفه

فن کویل کاستی چهار طرفه

این نوع سیستم می‌تواند هوای گرم و سرد را از چهار سمت در محیط توزیع کند. فن کویل کاستی چهارطرفه دارای دو کویل است که می‌تواند گرمایش و سرمایش را به طور هم‌زمان انجام دهد. آنها برای فضاهای بزرگتر مناسب هستند. معمولاً این تجهیزات به دلیل ویژگی‌ها و عملکرد منحصر به‌ فرد خود، در وسط سقف کاذب نصب می‌شوند. آنها در مقایسه با مدل‌های یک‌ طرفه از کارایی بالاتری برخوردارند.

فن کویل چهار طرفه

فن کوئل زمینی

فن کویل زمینی یا عمودی یکی از قدیمی‌ترین نوع سیستم‌های فن کوئل است. این دستگاه نسبت به سایر مدل‌ها به علت اشغال فضای زیاد و ابعاد بزرگ، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فن کویل به صورت مستطیل شکل طراحی می‌شود و می‌تواند در حالت روکار یا توکار قرار گیرد. این مدل شباهت زیادی به رادیاتور و شوفاژ دارد؛ اما هزینه‌های نصب آن از شوفاژ و سایر سیستم‌ها کمتر است.

فن کویل زمینی

فن کویل ایستاده

فن کویل ایستاده نسبت به سایر مدل‌ها، از قدرت پرتاب باد بیشتری برخوردار است. آنها قیمت بسیار بالایی دارند و اغلب در فضاهایی با مساحت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های اصلی آنها این است که هوا را به صورت افقی و به سمت بالا پخش می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا دمای همگنی در سراسر فضا ایجاد شود.

فن کویل ایستاده

فن کوئل خانگی

فن کویل دستگاهی برای بهینه‌‌سازی هوا و حفظ دمای مطلوب در محیط‌های مسکونی و تجاری است. آنها بسته به نوع کاربرد به دو دسته تقسیم می‌شوند. سیستم‌هایی که برای گرمایش و سرمایش محیط‌های کوچکتر هم‌چون منازل به کار می‌روند، فن کویل خانگی نام دارند.‌ در صورت استفاده از فن کویل خانگی در فضاهای بزرگ، ممکن است نتواند عملکرد بهینه‌ای ارائه دهند. آنها از طراحی و ساختاری برخوردارند که برای فضاهای کوچک مناسب هستند.

فن کویل خانگی

همان‌ طور که اشاره کردیم، این تجهیزات در منازل، دفاتر و محیط‌های کوچک کاربرد دارند. ساختار و طراحی آنها نسبت به مدل صنعتی بسیار ساده‌تر است و قیمت کمتری دارند. معمولاً آنها از کویل صاف با پره‌های آلومینیومی تشکیل شده‌اند. در این تجهیزات از فن سانتریفیوژ استفاده می‌شود که فشار هوای بالاتری را ایجاد می‌کند. بر خلاف نوع صنعتی، سر و صدای کمتری دارند. آنها می‌توانند به صورت روکار، توکار، کانالی یا زمینی نصب شوند و نیاز به کانال کشی و شیر کنترل ندارند.

فن کویل صنعتی

فن کویل صنعتی دارای ابعاد و ظرفیت بزرگتری نسبت به مدل خانگی است. آنها می‌توانند فضاهای بزرگ‌تر و با ارتفاع بیشتر را گرم یا سرد کنند. فن این مدل دستگاه‌ها از نوع محوری است که دبی هوای بالاتری را جابجا می‌کند؛ با این حال سر و صدای بیشتری ایجاد می‌کنند. نوع کویل در این سیستم‌ها، مکعبی شکل با پره‌های فلزی است که مقاومت بالاتری در برابر ضربه و آلودگی دارد.

فن کویل صنعتی

سیستم لوله‌ کشی فن کوئل

لوله‌‌ کشی فن کویل یکی از اقدامات بسیار حیاتی است که برای تأمین گرمایش و سرمایش لازم است. آنها برای تامین سیال مورد نظر آب گرم و سرد از طریق سیستم‌های پاپینگ به بویلر و چیلر متصل هستند. معمولاً سیستم لوله‌ کشی آنها شامل لوله‌های مسی و فین‌های آلومینیومی است. در بعضی موارد ممکن است از لوله استیل و لوله فولادی نیز استفاده شود. همچنین برخی از نصب و اتصال صحیح لوله‌ها، عامل اصلی برای دستیابی به عملکرد بهینه و کارایی آنها است.

لوله‌ کشی فن کویل دو لوله‌ای

سیستم دو لوله‌ای فن کویل ساده‌ترین و ارزان‌ترین سیستم لوله‌ کشی است. این نوع سیستم شامل یک لوله رفت و یک لوله برگشت برای آب سرد یا گرم است. این نوع سیستم‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند. در واقع آنها نمی‌توانند به‌صورت همزمان گرمایش و سرمایش را فراهم کنند. با توجه به این محدودیت، آنها برای فضاهایی که نیاز به گرمایش و سرمایش همزمان ندارند، مناسب هستند.

فن کویل دو لوله ای

لوله‌ کشی فن کوئل چهار لوله‌ای

سیستم چهار لوله‌ای فن کویل شامل دو لوله رفت و دو لوله برگشت برای آب سرد و آب گرم است. این سیستم می‌تواند به صورت همزمان گرمایش و سرمایش را در فضاهای مختلف فراهم کند. این تجهیزات بهترین عملکرد و کارایی را دارند؛ اما هزینه اولیه و نگهداری آن نسبت به نوع قبلی بسیار بالا است. این سیستم‌ها برای فضاهای بزرگ همچون کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها مناسب هستند.

فن کویل چهار لوله ای

لوله‌ کشی فن کویل با برگشت مستقیم و معکوس

در روش لوله‌ کشی برگشت مستقیم، آب برگشتی از دستگاه، مستقیماً وارد لوله برگشت شده و به سمت موتورخانه هدایت می‌شود. این روش لوله‌ کشی از افت زیاد آب در مسیر جلوگیری می‌کند. همچنین برای دستگاه‌هایی که افت فشار دارند، بسیار کاربردی هستند. لوله‌ کشی با بازگشت مکعوس مناسب برای دستگاه‌هایی است که افت فشار مساوی دارند. در این روش تعداد لوله‌های رفت و برگشت مساوی است.

لوله کشی فن کویل با برگشت مستقیم

عایق‌کاری سیستم لوله‌ کشی فن کوئل

عایق‌کاری لوله‌های فن کویل یکی از مراحل مهم در نصب و نگهداری این دستگاه‌ها است. این امر باعث می‌شود از اتلاف حرارت و انرژی جلوگیری شود. همچنین عملکرد دستگاه بهبود یابد. عایق مورد نظر را باید بر اساس نوع لوله‌ها، ضخامت و مقاومت حرارتی آنها انتخاب کرد. عایق‌های پلی استایرن، پلی اورتان، فوم گلاس و عایق الاستومری از نوع عایق‌های رایج و پرکاربرد هستند.

عایق الاستومری

تعمیر و سرویس فن کویل

سیستم فن کویل مزایای زیادی مانند کنترل دمای محیط، کاهش انتقال آلودگی، نصب آسان و هزینه کم دارد. اما برای حفظ عملکرد صحیح و بازدهی بالای این دستگاه‌ها، نیاز به نگهداری و سرویس دوره‌ای دارند. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش کارایی، افزایش مصرف انرژی و خرابی قطعات مواجه شوند. برای پیشگیری از این مشکلات، باید دستگاه را سالی یکبار سرویس کرد. سرویس فن کویل شامل تمیز کردن کویل، فن، فیلتر، لوله‌ها و تعویض قطعات فرسوده است. با انجام این اقدامات، می‌توانیم ماندگاری دستگاه را افزایش دهیم و عملکرد دستگاه را بهبود بخشیم.

تعمیر فن کویل

خرید فن کوئل

خرید فن کویل ممکن است یک فرآیند ساده و آسان به نظر آید؛ اما انتخاب و خرید آنها نیازمند دقت و توجه به نکات مهمی است. همچنین توصیه می‌شود که قبل از خرید، با افراد و کارشناسان مجرّب در این زمینه مشورت نمایید تا دستگاهی مناسب را تهیه کنید. اولین نکته مهم برای خرید این تجهیزات، تعیین نیازهای خود و شرایط محیطی است. سایر نکات مهم عبارتند از:

  • کارایی و نوع دستگاه

در هنگام خرید یک فن کوئل، سوال اصلی این است که چه نوع دستگاهی را باید انتخاب کرد. این سوال مهمی است که نیازمند مشورت و بررسی دقیق نیازها و شرایط محیطی است. آنها دارای انواع مختلفی از قبیل شکل، ابعاد و ظرفیت هستند که برای انطباق با فضای مورد نظر طراحی شده‌اند.

  • میزان صدای دستگاه

عامل سطح صدا و نویز دستگاه، یکی از موارد حائز اهمیت در انتخاب و خرید این تجهیزات است. هر چه قدرت پرتاب باد در این دستگاه بیشتر باشد، سطح صدای آنها نیز افزایش خواهد یافت. به طور معمول فن کویل‌های سقفی توکار نسبت به سایر مدل‌ها، سطح صدای کمتری دارند؛ زیرا دارای فشار ۱۲ و ۳۰ پاسکال هستند.

  • کیفیت دستگاه و قطعات آن

برای انتخاب این سیستم‌ها باید به عواملی مانند متریال و قطعات، برند، گارانتی و کیفیت دستگاه توجه کنید. مواد و قطعاتی که در تولید این سیستم‌ها استفاده می‌شوند، بسیار مهم است؛ زیرا این عوامل تأثیر زیادی بر عملکرد و عمر مفید دستگاه دارند.

خرید فن کویل

  • ظرفیت و ابعاد

محاسبه ظرفیت یا بار برودتی و حرارتی این دستگاه‌ها بدون داشتن اطلاعات کامل و دقیق امکان‌ پذیر نیست. این محاسبات به فاکتورهای متعددی از جمله متراژ، تعداد پنجره و درب، شرایط محیطی و جغرافیایی وابسته است. برای محاسبه دقیق ظرفیت و ابعاد آنها، بهتر است با مهندسین و متخصصین مجرّب در این زمینه مشورت کنید.

  • قابلیت‌ها و امکانات ویژه دستگاه

روشن و خاموش کردن و کنترل عملکرد آنها می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک صورت گیرد. قابلیت‌های هر دستگاه بسته به نوع برند متفاوت است.

فاکتورهای تعیین کننده قیمت فن کویل

قطعاً قیمت یکی از عوامل اصلی در انتخاب و خرید هر کالایی است. هنگامی که به دنبال خرید یک محصول هستید، قیمت آن تاثیر بسیاری بر روی تصمیم‌‌ گیری شما دارد. بدون شک هر چه قابلیت و ویژگی‌های دستگاه فن کویل پیشرفته‌تر باشد، قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود. در تعیین قیمت فن کویل فاکتورهایی نظیر نوع متریال و دستگاه حائز اهمیت هستند. سیار فاکتورها عبارتند از:

  • نوع برند
  • ظرفیت گرمایشی و سرمایشی
  • ابعاد و وزن دستگاه
  • نوع قطعات و کیفیت دستگاه
  • لوازم جانبی
  • شکل ظاهری
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 4.9]