کانتر گرم – قیمت انواع تاپینگ سلف سرویس، آشپزخانه، گرمکن غذا، کوچک

کانتر گرم چیست و چه کاربردی دارد؟

گرم نگه داشتن غذای آماده تا زمان سفارش مشتریان یک چالش مهم برای کسب و کارهایی همچون رستوران‌ها است. روش‌ها و راهکارهای متنوعی برای گرم نگه داشتن غذاهای آماده وجود دارد. یکی از روش‌های معمول برای گرم نگه داشتن غذاها، استفاده از دستگاه‌هایی همچون کانتر گرم است. این دستگاه‌ها غذا را در دمای ایده ‌آل قرار می‌دهند و از تغییر کیفیت و طعم آنها جلوگیری می‌کنند.

کانترهای گرم جزو تجهیزات خط سلف سرویس هستند. این تجهیزات در شکل و شمایل‌ مختلف طراحی شده‌اند. بسته به نوع کاربرد، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. برخی از آنها برای نمایش و نگهداری غذاهای خوراکی از جمله شیرینی‌جات و دسرها استفاده می‌شوند. در مقابل برخی از مدل‌ها برای نمایش و عرضه غذاهای سوخاری همچون سیب زمینی و مرغ طراحی شده‌اند.

مزایای استفاده از کانتر گرم

تجهیزات آشپزخانه صنعتی شامل یک مجموعه گسترده از وسایل و تجهیزات است که برای استفاده در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها طراحی شده‌اند. این تجهیزات برای پخت و پز، نگهداری، پذیرایی و سایر فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال تجهیزات پخت و پز در رستوران‌ها شامل اجاق پلوپز صنعتی، گریل پایه دار و دیگ پخت برنج هستند. این تجهیزات وظیفه پخت و آماده سازی غذاها را بر عهده دارند.

برای داشتن یک کسب ‌و ‌کار موفق در حوزه صنایع غذایی و رستوران، کیفیت بسیار مهم است. علاوه بر طعم و کیفیت غذا، نحوه ارائه خدمات به مشتریان و راحتی آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی، تجهیزات سلف سرویس است که برای راحتی مشتریان به کار می‌رود. تجهیزات سلف سرویس شامل کانتر بن ماری، میز کار صنعتی، کانتر قاشق و چنگال است. کانترهای بن ماری به دو صورت هستند. برخی از آنها برای گرم نگه داشتن مواد غذایی به کار می‌روند که مزایایی فراوانی دارند. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • طول عمر بالای تاپینگ گرم

در رستوران‌ها و فست فودی‌ها اگر غذاها به درستی گرم نگه داشته نشود، کیفیت و طعم آنها تغییر می‌کند. بدین منظور دستگاه‌هایی با ویژگی‌های خاص به نام کانتر گرم طراحی شده است. این تجهیزات معمولاً از مواد اولیه با کیفیت نظیر استیل که مقاومت بالایی دارد، تولید می‌شوند. در نتیجه از طول عمر بالایی برخوردارند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابد.

کانتر گرم شش لگن برقی با رف ریل طرح میله خم

  • حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی

انتخاب و استفاده از کانترهای با کیفیت و استاندارد تأثیر به سزایی بر طعم، بافت و کیفیت نهایی غذاها دارد.

  • ظاهری زیبا

این تجهیزات با طراحی شیک و مناسب برای رستوران‌ها، هتل و کافی شاپ‌ها طراحی می‌شوند.

ویژگی‌های کانتر گرم

گرم نگه داشتن غذاها و خوراکی‌ها به صورت صحیح و بهداشتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از روش‌های نامناسب می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها در غذا شود. در نهایت برای سلامتی عوارض جدی به همراه دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع دستگاه‌های مختلف، روش‌های نگهداری مواد غذایی بهبود یافته‌ است. یکی از ساده‌ترین و پر کاربردترین شیوه‌ها برای نگهداری غذاهای مختلف، کانتر گرم یا تاپینگ گرم است.

  • قطعات و سیستم‌های هوشمند کانتر گرم

دستگاه تاپینگ گرم یک روش غیر مستقیم برای انتقال گرما به مواد غذایی است. با استفاده از این دستگاه، می‌توانید انواع غذاهای پخته شده را همواره گرم و آماده سرو نگه دارید. آنها از قطعات و سیستم‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. به طور مثال برای گرمادهی به غذا، از شعله‌های گاز یا المنت‌های برقی استفاده می‌شود. خطوط لوله این تجهیزات برای جریان آب گرم از جنس مس و استیل است. لوله‌ مسی و لوله استیل دارای خواص حرارتی بسیار خوبی هستند و می‌توانند گرما را به خوبی منتقل کنند.

کانتر گرم برقی 1 متری

  • تنوع در نوع و ابعاد کانتر گرم

کانترهای گرم در اندازه‌ها، طرح‌ها و انواع مختلفی عرضه می‌شوند. این ویژگی به رستوران‌ها اجازه می‌دهد که کانتری را انتخاب کنند که با نیازهای آنها سازگاری دارد. برای رستوران‌های بزرگ، کانترهای بزرگتر با فضای بیشتر برای نگهداری غذا طراحی می‌شود؛ در حالی که رستوران‌های کوچک می‌توانند این تجهیزات را در ابعاد کوچکتر یا به صورت رومیزی تهیه کنند. علاوه بر ابعاد، این تجهیزات بر اساس نوع عملکرد، تعداد لگن و قابلیت‌ها در مدل‌های مختلف نیز موجود هستند.

  • قابلیت‌های پیشرفته کانتر گرم

این دستگاه‌ها با استفاده از سیستم گرمایشی و سایر سیستم‌های مربوطه، غذا را در دمای مناسب نگه می‌دارند. همچنین با توجه به طراحی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌، از عملکرد عالی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های آنها، تنظیم دما است. با این حال می‌توانید دمای مناسب را بسته به نوع غذا تنظیم کنید. همچنین این تجهیزات دارای امکاناتی همچون صفحه نمایشگر لمسی و سنسورها هستند.

عملکرد کانتر گرم چگونه است؟

کانترهای گرم در انواع مختلفی وجود دارند؛ اما عملکرد همه آنها مشابه یکدیگر است. در این دستگاه‌ها از آب گرم برای گرمادهی به غذاها استفاده می‌شود. آب در حال جریان به صورت غیر مستقیم حرارت خود را به غذا انتقال می‌دهد. در داخل دستگاه، لوله‌های مارپیچ برای انتقال آب گرم وجود دارد. پس از انتقال گرما، آب به سمت پایین دستگاه هدایت می‌شود. در قسمت پایین دستگاه، شعله‌های گاز یا المنت‌های برقی وجود دارند. با کمک این قطعات، آب گرمای لازم را دریافت کرده و مجدد برای گرمادهی به غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانتر گرم برقی غذا خوری

تفاوت کانتر گرم و سرد

تاپینگ یا کانتر یک نوع میز استیل است که برای تفکیک و آماده ‌سازی سریع مواد غذایی به کار می‌رود. این میز شامل بخش‌های مختلفی مانند درب، لگن‌ها و ظروف کوچک برای نگهداری مواد غذایی است. آنها وسیله‌ای بسیار کارآمد و مهم در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها محسوب می‌شوند. این تجهیزات در دو مدل کانتر سرد و گرم موجود هستند. با استفاده از آنها می‌توان مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کرد.

در نهایت از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌شود. در نوع تاپینگ گرم، زیر لگن‌ها سیستم‌های گرمایشی وجود دارد که به حفظ تازگی و کیفیت غذاها کمک می‌کند. با کمک این روش مواد غذایی به مدت طولانی گرم و تازه باقی می‌مانند. این مدل از تاپینگ‌ها برای نگهداری انواع فست فودها و غذاهای اصیل ایرانی نظیر برنج و کباب به کار می‌روند.

تفاوت کانتر سرد و کانتر گرم

بوفه سرد یا کانتر سرد برای نگهداری بهینه انواع نوشیدنی‌ها، سالادها و دسرها در خط سلف سرویس به کار می‌رود. این دستگاه نیز شامل دو بخش است. بخش اول شامل لگن و ظروف نگهداری مواد غذایی است. قسمت دوم دستگاه شامل موتور و سیستم‌های خنک کننده نظیر کمپرسور است که در بخش زیرین دستگاه قرار دارد. آنها مشابه یخچال‌های صنعتی عمل می‌کنند. از ویژگی‌های مشترک میان این دو دستگاه می‌توان به قابلیت تنظیم دما، رطوبت و نگهداری صحیح غذا اشاره کرد. تفاوت‌های اصلی بین کانترهای گرم و سرد عبارتند از:

  • عملکرد
  • نوع قطعات و سیستم
  • کاربرد
  • شکل ظاهر

انواع کانتر گرم رستورانی

بدون شک کیفیت مواد غذایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. برای حفظ کیفیت مواد غذایی، شرایط نگهداری آنها بسیار مهم است. بسیاری از غذاها برای حفظ تازگی و کیفیت، نیاز به دمای خاصی دارند. کانترها با ایجاد دمای مناسب، مواد غذایی را برای مدت طولانی با حفظ تازگی و کیفیت اولیه نگه می‌دارند. این تجهیزات بر اساس نوع سیستم گرمایشی به صورت کانتر گرم برقی و گازی هستند.

  • کانتر گرم برقی

تاپینگ گرم برقی دستگاهی است که برای نگهداری و گرم نگه داشتن غذاهای مختلف در رستوران و فست فود استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از قدرت و راندمان بالا برای گرم نگه داشتن غذاهای مختلف برخوردارند. این نوع دستگاه از چند قطعه اصلی تشکیل شده است. یکی از اجزای آنها، لگن‌های استیل است. درون این لگن‌ها می‌توان غذاهای مختلف را قرار داد. اندازه و تعداد آنها بستگی به مدل و نوع دستگاه دارد.

کانتر گرم برقی

این تجهیزات دارای المنت‌های برقی هستند. المنت‌های برقی قطعاتی هستند که با اتصال به برق، می‌توانند آب درون دستگاه را گرم کنند. سپس این آب از لوله‌ها عبور کرده و گرمای خود را به مواد غذایی انتقال می‌دهد. توان و تعداد آنها نیز بسته به نوع و ابعاد دستگاه متفاوت است. کانترهای گرم برقی خود نیز به دو نوع کابین دار و گرم کن دار تقسیم می‌شوند.

  • کانتر گرم گازی

کانتر گرم گازی قافد المنت برقی است و با استفاده از مشعل گازی، گرمای لازم را تولید می‌کند. این مدل فقط در نوع کابین دار موجود است. آنها در طول‌های 150، 190 و 220 سانتی‌متر قابل تولید هستند. همچنین دارای نماها و قابلیت‌های مختلف هستند. بدنه داخلی آنها از جنس گالوانیزه نسوز و عایق های حرارتی است. جداره بیرونی آنها برای مقاومت در برابر ضربه از جنس استیل است.

کانتر گرم گازی

انواع تاپینگ‌های گرم برقی

تاپینگ گرم برقی یکی از تجهیزات حیاتی در رستوران‌ها است. این نوع کانترها با مصرف بسیار کم انرژی می‌توانند ساعت‌ها غذاهایی همچون سوپ، آش و خورشت را گرم نگه دارند. همانطور که اشاره کردیم، این تجهیزات در دو مدل کانتر برقی کابین دار و گرم کن دار موجود هستند. بر خلاف نوع گازی آنها با ابعاد کوچک به صورت رومیزی نیز تولید می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های هر یک از آنها اشاره می‌کنیم:

  • کانتر برقی گرم کن دار

این دستگاه‌ها معمولاً از فناوری‌های مدرن برخوردار هستند که غذاها را در دمای مطلوب نگهداری می‌کنند. این کانترها دارای محفظه‌ای هستند که به آن محفظه گرم ‌کن گفته می‌شود و مواد غذایی درون آن قرار می‌گیرد. همچنین برای جلوگیری از اتلاف گرما، از درب‌هایی با عایق پشم شیشه تولید شده‌اند؛ بنابراین آنها قادرند غذا را برای مدت طولانی گرم نگه دارند و مصرف انرژی در آنها بسیار اندک است.

کانتر برقی گرم کن دار

  • کانتر برقی کابین دار

کانترهای کابین دار نیز یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد برای حفظ گرما و کیفیت مواد غذایی هستند. با حذف محفظه گرم کن و جایگزینی آن با یک کابین، این نوع کانترها قابلیت نگهداری مواد غذایی بیشتری را فراهم می‌کنند. همچنین این مدل نسبت به نوع گرم کن دار ارزان‌تر است. کانتر برقی کابین دار با توجه به نیازهای خاص شما در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌شود.

کانتر برقی کابین دار

کانتر گازی و برقی، کدام بهتر است؟

هر دو نوع کانتر گرم گازی و برقی ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. انتخاب آنها به نیاز و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. برای پاسخ به این سوال باید مزایا و معایب، مصرف انرژی، قیمت، ایمنی و کارایی آنها را مقایسه کرد. مدل گازی نسبت به نوع برقی دارای مزایایی همچون قدرت حرارتی بالا است. از طرفی مصرف بیشتر انرژی، از هزینه‌های بالایی نیز برخوردار هستند. سایر تفاوت‌های آنها شامل موارد زیر است:

  • قیمت

قیمت کانتر گازی به علت مصرف انرژی و ابعاد بزرگتر از نوع برقی بیشتر است.

  • کاربرد

کانتر برقی برای محیط‌های کوچک و مدل گازی برای رستوران‌های بزرگتر مناسب است.

  • ایمنی و کارایی

مدل برقی نسبت به نوع گازی از مزایایی همچون نصب ساده، نگهداری آسان، ایمنی و کارایی بالا برخوردار است.

تاپینگ گرم

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در کانتر گرم

مدت زمانی که می‌توانید غذا را در کانتر گرم نگه دارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این فاکتورها شامل نوع غذا، دمای محیط و خصوصیات کانتر هستند. به طور کلی برای حفظ کیفیت و طعم غذا، توصیه می‌شود که آنها را حداکثر تا ۲ ساعت در کانتر گرم نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که غذا در دمای مناسبی نگهداری می‌شود. در غیر این صورت با رشد باکتری‌های مضر، طعم و کیفیت مواد غذایی تغییر پیدا می‌کند.

کانتر گرم برقی آش نو بهار نگهدارنده غذا رستورانی

خرید کانتر گرم

با توجه به نیازهای رستوران و فست فودها، خرید کانتر گرم بسیار مهم و حیاتی است. کانتر گرم یک دستگاه بسیار کاربردی و مفید است که می‌توان با کمک آنها، غذاهای آماده را گرم نگه داشت. در این صورت هنگام سرو غذا، نیازی به گرم کردن مجدد آن وجود ندارد. برای انتخاب آنها باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  • ابعاد و ظرفیت

یکی از این نکات، ابعاد و ظرفیت دستگاه است. ابعاد آن را باید بر اساس فضای موجود و مقدار مواد غذایی انتخاب کنید.

  • نوع و کیفیت مواد اولیه کانتر گرم

دومین نکته برای انتخاب یک کانتر گرم مناسب، نوع مواد اولیه آنها است. استیل ضد زنگ یکی از بهترین مواد اولیه برای تولید این دستگاه‌ها است؛ زیرا از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین برخی از آنها به جهت پیشگیری از اتلاف گرما، دارای عایق‌های حرارتی هستند.

  • سیستم گرمایشی و قابلیت‌های دستگاه

سیستم گرمایشی این تجهیزات باید بتواند غذا را در دمای مطلوب و یکنواخت نگه دارد. همچنین از سرد شدن غذا جلوگیری کند. برای این منظور، این دستگاه‌ها از سیستم‌های گرمایشی قدرتمند تشکیل شده‌اند و به دو صورت برقی و گازی موجودند.

خرید کانتر گرم

  • طراحی و شکل ظاهر

کانترهای گرم با طراحی و شکل ظاهر متنوع موجود هستند. برای مثال لگن‌ها، بخشی از کانتر گرم هستند که اندازه و تعداد آنها در هر مدل متغیر است.

  • قابلیت‌ها و امکانات

امروزه کانترهای گرم مدرن و پیشرفته نسبت به مدل‌های ساده‌تر، دارای قابلیت‌هایی هستند که باعث افزایش کارایی آنها می‌شود. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • تنظیم دقیق‌تر دما
  • ترموستات و دماسنج
  • دارای سنسورهای هشدار
  • مصرف بهینه انرژی

پارامترهای مهم در تعیین قیمت نهایی کانتر گرم

عوامل مختلفی در تعیین هزینه نهایی کانتر گرم دخیل هستند. به همین علت نمی‌توان برای آنها قیمت ثابت و واحدی در نظر گرفت. از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت کانتر گرم می‌توان به کیفیت آنها اشاره کرد. علاوه بر کیفیت، قیمت آنها بسته به نوع متریال و طراحی نیز متفاوت است. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت تاپینگ گرم، نوع دستگاه است. همچنین قیمت نهایی آنها بسته به عوامل زیر دارد:

  • برند
  • قابلیت‌ها
  • ابعاد و ظرفیت
  • تعداد لگن‌ها
  • مصرف انرژی
  • استانداردها
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 4.8]