لوله سبز – بهترین کیفیت، متری، شاخه‌ای، سایز 20

لوله سبز

لوله سبز یا PPRC مخفف “کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن” است. قیمت بسیار اقتصادی این لوله‌ها از یک طرف و سطح صیقلی داخلی از طرف دیگر، موجب شده تا از این تجهیزات به طور جدی برای انواع انتقال مایعات استفاده شود. مقاومت عالی این تجهیزات، به تضمین کیفیت عبور سیالات شیمیایی از لوله‌های سبز کمک نموده است. دیگر مزیت ارزشمند گرین پایپ‌ها، مقاومت دمایی مناسب آنهاست؛ بطوریکه به شکل گسترده ای بمنظور اتصال به شیرآلات آب سرد و گرم، به کار گرفته می‌شوند.

همانند دیگر لوله‌های پلیمری، انواع لوله سبز نیز اکسیده نشده و زنگ نمی‌زنند. اما بطورکلی برای حفظ کیفیت آب درون لوله، بهترست این پایپ‌ها در معرض آفتاب قرار نداشته باشند. عدم تشکیل رسوب و عدم واکنشدهی شیمیایی، موجب‌شده تا از لوله‌های سبز برای انتقال آب شرب استفاده شود. لوله‌های پلی پروپیلن (لوله سبز) در سیستم‌های تامین آب و گرمایش، جایگزین لوله‌های سنتی هستند. لوله‌های PPR سبک‌تر و ارزان‌‌تر از لوله‌های سنتی هستند، نصب آنها بسیار راحت است و ظاهری زیبا دارند.

لوله سبز برای انتقال مایع و آب لوله کشی، به علت مقاومت شمیایی و خوردگی بالا استفاده می‌شود. این لوله‌ها را می توان با انواع اتصالات زاویه‌ای، سه راهی‌ها و کوپلینگ‌ها به هم متصل کرد. در حال حاضر بکارگیری لوله و اتصالات PP-R به علت ویژگیهای شیمیایی منحصر به فرد، برای لوله کشی و آبرسانی، نصب آب گرم و سرد بهداشتی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، اتصالات رادیاتور و همچنین برای حمل و نقل آب خاکستری، راه حل قابل اعتمادی است.

تاریخچه پیدایش لوله سبز

لوله سبز یا لوله PPRC در اوایل دهه 90 تولید و کشف شد و به علت دوام بالا و عمر طولانی و مقرون به صرفه بودن، استفاده از آن گسترش یافت. طی گذر زمان، متخصصین امور آب و فاضلاب و پروژه‌های ساختمانی، به کاربردهای خاص  لوله‌ PPRC پی بردند. گر چه که میزان محبوبیت و استفاده از این تجهیزات، هیچگاه به اندازه کارایی‌های گسترده لوله‌های کاروگیتی یا پلی اتیلنی، شکوفایی نداشت. بعدها نیز لوله‌های سفید برای قرارگیری در برخی از مکان‌های نصب، جایگزین پایپ‌های سبز شدند.

لوله سبز چیست؟

مدل‌های لولهPPRC  یا لوله سبز، به لوله ای گفته می‌شود که بصورت استوانه ای مستقیم و سفت و سخت است. تجهیزاتی که از کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن ساخته شده و از طریق فرآیند اکستروژن مداوم تولید می‌شود. همانطور که از نام این لوله‌ها مشخص است به رنگ سبز و اغلب قطر آنها از 20 میلی متر تا 110 میلی متر تولید می‌شود که دیواره‌های این لوله نسبت به لوله پی وی سی، ضخامت بیشتری دارد. نکته پراهمیت اینجاست که وجود مزایایی نظیر وزن سبک لوله سبز، سطح داخلی صاف و روشن، مونتاژ آسان و بخصوص مقاومت شیمیایی قابل توجه در لوله‌ «پی پی آر سی»، باعث شده است تا جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی باشد.

مشخصات عمومی مواد اولیه لوله سبز

اغلب لوله‌های ساخته شده از پلی پروپیلن، در تاسیسات سرد و گرم استفاده می‌شوند. چرا که متریال PP (پلی‌ پروپیلن) بیشترین ظرفیت گرمایی را در میان پلیمرهای رایج دارد. لوله‌های سبز مطابق با اصول مقاومت شیمیایی و استانداردهای لازم، طراحی و تولید شده‌اند که می توانند برای مصارف مختلفی از جمله تاسیسات هوای فشرده، تجهیزات برودتی و حرارتی و نیازهای انتقال مایعات استفاده شوند. ماده اولیه پلی پروپیلن از نظر مقاومت در برابر حرارت، فشار و مواد شیمیایی در چهار کلاس تولید می‌شود.

  1. هموپلیمر بسپار ناهمگن (پلی پروپیلن (PPH))
  2. کوپلیمرهای بلوکی پلی پروپیلن  (PP-BC)
  3. کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن  (PP-RC)
  4. کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن اصلاح شده با کریستالینیت (PP-RCT)

مواد اولیه لوله سبز

کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن چیست؟

کوپلیمرهای تصادفی پلی پروپیلن، رزینهای ترموپلاستیک هستند که از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن با پیوندهای اتیلن یا بوتن وارد شده در زنجیره پلیمری، تولید می‌شوند. ساختار PP-R یک زنجیره تصادفی را تشکیل می دهد که این ماده اولیه مقاومت بالایی در برابر حرارت و مواد شیمیایی دارد. در ساخت لوله سبز از این ماده استفاده می‌شود که مزایایی فراوانی به آن می بخشد.

مزایا و ویژگی‌های لوله سبز

لوله و اتصالات PPR جز مدرن ترین لوله‌ها در صنعت هستند. این پایپ‌ها نسبت به لوله‌های چدنی و سیمانی و گالوانیزه مزایای زیادی دارند. لوله‌های مزبور از یک دیواره داخلی بسیار صاف تشکیل شده اند. به همین علت مقاومت بالایی در برابر جریان سیال ارائه می‌نمایند. همچنین نسبت به لوله سیمانی ضخامت کمتری خواهند داشت. استفاده از لوله سبز از ابتدای تولید تا به امروز بسیار توسعه یافته است. بعنوان مثال با توجه به تولید انبوه این لوله‌ها، از آنها در انواع نیازهای اجرایی پروژه‌های مسکونی و تجاری، همانند زهکشی، تخلیه آلودگی، آبیاری، گرمایش، معدن و صنایع دارویی استفاده می‌شود.

مزایای لوله سبز مزایای بی نظیر لوله‌های سبز موجب شده است تا استفاده از آن روز به روز گسترش یابد. بطوری که مصرف آنها 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. لوله سبز با توجه به دارا بودن قیمت مناسب، یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل‌‌ها برای انتقال آب درون واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به شمار می‌رود. در یک نگاه، برخی از مهم‌ترین مزایای لوله PPRC (لوله سبز و اتصالات آنها) عبارتست از:

  • خدمات طولانی مدت و طول عمر بیشتر از 50 سال
  • مقاومت در برابر خوردگی و سایش
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای داخلی
  • اصطکاک کم لوله و زبری کم و مقاومت جریان کم
  • مونتاژ سریع، آسان و تمیز
  • عدم لرزش و سر و صدا
  • عایق جریان الکتریکی خوب
  • قابل بازیافت
  • عدم نفوذ نور
  • بدون خطر از لحاظ توسعه جلبک (جلوگیری از مستعد سازی شرایط برای ایجاد توده‌های رسوبات و جلبک‌ها)

در ادامه به تشریح اجمالی برخی از ویژگی‌های لوله PPRC، خواهیم پرداخت.

رسانایی کم

لوله سبز دارای رسانایی حرارتی کم است که برای سیستم‌های تامین آب سرد و گرم ایده آل هستند. آنها همراه با عایق پشم شیشه در ساختمان ها استفاده می‌شوند. بطوری که این امر سبب بهره وری بیشتر انرژی می گردد.

عمر طولانی

انواع لوله سبز به گونه ای طراحی و تولید شده اند که از عمر طولانی برخوردار هستند. به‌ نحوی که عمر آنها بیشتر از 50 سال است. همچنین لوله‌های سبز در سیستم‌های آب سرد و گرم، دوام بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند و همچنین ماندگاری بالایی در برابر دما و سیستم‌های آب گرم دارند. در حالیکه بسیاری از پایپ‌ها در هنگام برخورد مداوم با تغییرات دمایی سرد و گرم، با ترک مواجه می‌شوند!. از نظر ساختاری نیز، لوله‌های سبز در مقابل ترک خوردن و شکستگی بسیار مقاوم هستند.

کاهش افت فشار در لوله سبز

سطح داخلی لوله PPR مقاومت بسیار بالایی در برابر جریان سیال دارد. از این رو، آنها مقاومت بالایی در برابر جریان سیال دارند. افت فشار کمتر، به جریان یافتگی روان مایعات در درون لوله سبز، کمک می‌کند. ضمن اینکه گاهاَ برای حل مشکلات افت فشار، پمپهای مخصوصی نصب می‌شود که مصرف انرژی را افزایش میدهد. مشکلی که البته در لوله‌های PPRC رخ نمی دهد.

مقاومت در برابر سایش

مقاومت لوله سبز در برابر سایش ناشی از ذرات سخت، بسیار ستودنیست. نصب آسان و حمل و نقل راحت از دیگر مزایای این لوله‌ها است. مزیتی که به لطف سبک بودن پلیمرها، برای تمامی محصولات پلیمری به ارمغان امده است. بخاطر داشته باشید که انواع لوله سبز، لوله کاروگیت، لوله‌های پی وی سی، پایپ‌های پلی اتیلنی، لوله‌های پلی پروپیلنی ساده، همه و همه به دلیل ساخته شدن از مواد پلیمری، دارای وزن بسیار مناسبی هستند. موضوعی که هزینه‌های پایینتر را در هنگام نصب و حمل، برای آنها به ارمغان آورده است. (نسبت به لوله‌های فلزی)

سطح داخلی صاف لوله سبز PPRC

در مقایسه با لوله‌های سنتی، از دیواره یا سطح داخلی صاف تولید شده است که باعث مقاومت اصطکاکی خوب شده است. به همین دلیل این گزینه برای آب آشامیدنی مطمئن‌‌تر است. همچنین چنانچه پیشتر نیز گفته شد، همین سطح صاف موجب می‌شود تا عناصر شیمیایی با حالت دانه دانگی را به خوبی از خود عبور دهند و ذرات موجود در سیالات، به بدنه لوله سبز نچسبد و یا در کف آن، ته نشین نشود.

غیر سمی بودن لوله PPRC

مواد شیمیایی که در منبع آب وجود دارد تهدیدی برای سلامتی ما هستند. خوشبختانه لوله‌های ساخته شده از PPRC، بی ضرر و غیر سمی است. علاوه بر حفظ سلامتی افراد، به علت غیر سمی بودن برای محیط زیست نیز بی خطر هستند. چنانکه نصب آنها موجب آلودگی‌های زیست محیطی نمی‌گردد. نکته قابل اهمیت دیگر، این است که ایستادگی لوله سبز در برابر سیالات شیمیایی بسیار بالاست. به‌ همین دلیل با عناصر شیمیایی عبوری از آن، واکنش نداده و کیفیت سیالات را حفظ می‌کند. مسئله‌ای که در رابطه با حفظ کیفیت آب نیز صدق می‌کند. عدم نشت آن نیز این اطمینان خاطر را بوجود می‌آورد که سیالات شیمیایی عبوری از آن به بیرون پاشش پیدا نکند (و همچنین به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ نکند.)

کاربرد لوله‌های سبز

بطور کلی می توان گفت لوله سبز در مقایسه با لوله‌های فلزی، ایمن تر و دارای مزایای بیشتری است. به‌همین علت استفاده و بهره گیری از آن‌ها برای انتقال آب آشامیدنی، راه حلی مناسب و عالی است. وجود مزایای گسترده و اقتصادی بودن لوله سبز، منجر به افزایش کاربردهای متنوع آن در سالهای اخیر شده است. از اصلی ترین کاربردهای این لوله‌ها می توان به استفاده در لوله‌های آب سرد و گرم در تاسیسات صنعتی، مسکونی و عمومی، لوله کشی صنعتی برای انتقال آب، انتقال و هدایت مواد شیمیایی خطرناک و هوای فشرده مانند محلولهای بسیار اسیدی یا قلیایی اشاره کرد.

کاربرد لوله‌های سبز

بطور خلاصه لوله سبز جایگزین لوله‌های گالوانیزه و سنتی است که با نصب آسان و وزن سبک و بکارگیری از مواد درجه یک در فرایند تولید آن، شرایط به نحوی پیش رفته است تا در زمینه‌های کاربردی مختلف، از آن استفاده شود. طبق اشارات پیشین، لوله سبز برای تامین آب گرم استفاده می‌شود و گاهی اوقات افراد در مورد اینکه آیا این مدل لوله‌ها برای تامین آب گرم مناسب هستند یا خیر؛ دچار اشتباه می‌شوند. لازم به ذکر است که لوله‌های تولید شده از کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن یا همان لوله سبز، نسبت به سایر لوله‌های قدیمی از مقاومت حرارتی بالاتری برخوردار هستند. این امر موجب شده است تا برای تامین آب گرم، انتخابی عالی باشند.

در سال‌های اخیر با شناخت مزایای بیشمار لوله‌های سبز، از آنها در زمینه‌های ساختمانی، شهری، صنعتی و کشاورزی از جمله تامین آب و زهکشی ساختمان‌ها، تامین آب و زهکشی شهری و روستایی، گاز شهری، غلاف کابل برق و فیبرهای نوری، انتقال سیالات صنعتی و آبیاری‌های کشاورزی به صورت گسترده استفاده شده‌ است.

فرایند تولید لوله سبز

پیشتر متوجه شدیم لوله‌های سبز دارای انعطاف بالایی هستند. همچنین در مقایسه با لوله‌های چدنی و سیمانی و لوله گالوانیزه از وزن سبک‌تر و استحکام بالاتر، مقاومت در برابر خوردگی، دیواره صاف‌تر، حفاظت بیشتر از محیط زیست و عمر طولانی‌تری برخوردار هستند. تجهیزات مکانیکی مورد استفاده در فرآیند تولید لوله سبز عمدتاً شامل میکسر، اکسترودر، خنک کننده، دستگاه برش، دستگاه لیبل زن خواهد بود.

تولید لوله سبز

قبل از شروع فرایند تولید، رزین PPR با نرم کننده‌ها، تثبیت کننده‌ها، روان کننده‌ها و پرکننده‌ها برای بهبود فرآیند و پایداری محصول، ترکیب می‌شود. سپس آنها در یک میکسر با سرعت بالا مخلوط می‌شوند. در ادامه مواد اولیه وارد دستگاه اکسترود شده و قالب‌ها برای قطر مورد نیاز، تعبیه می‌شوند. پس از آن، از یک محفظه گرم عبور داده شده و تحت فشار پیچ و حرارت ذوب می‌شوند تا به شکل مورد نظر ساخته شوند. باتوجه به شکل گیری ابتدایی در قالب‌ها، به منظور گیرش نهایی و سپس برش‌زنی، محصولات وارد عملیات خنک سازی می‌شوند. نهایتاً علامت گذاری در زمان اکستروژن انجام می‌شود.

تفاوت لوله‌های pex و  PPR

تفاوت لوله‌های pex و  PPR

هنگامی که قصد دارید تا یک سیستم تامین آب را فراهم کنید، به جزء لوله‌های PPR، استفاده از لوله‌های PEX نیز شاید به ذهن شما خطور کند. اما مشخصاَ لوله‌های PEX با لوله‌های PP-R بسیار متفاوت هستند. مهمتر از همه، لوله‌های PEX مهندسی شده و برای کاربردهای بسیار متفاوت استفاده می‌شوند. درحالی که PPR  یک لوله حاصله از کوپلیمر پلی پروپیلن تصادفی است. آنها برای لوله کشی و سیستم‌های مکانیکی تحت فشار آب سرد و گرم مناسب هستند.

PEX اما نوعی پلی اتیلن با اتصالات عرضی است که عمدتاً در سیستم‌های لوله کشی خدمات ساختمانی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش تابشی هیدرونیک و لوله‌کشی آب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحقیقت پایپ‌های PEX در ابعاد کوچکتر برای استفاده در لوله کشی، ایمنی آتش سوزی منازل مسکونی و سیستم‌های گرمایش و سرمایش تابشی تولید می‌شوند. لوله PEX انعطاف پذیر است که به آن اجازه می دهد به راحتی خم شود.

با این حال لوله‌های PEX برای تحمل قطرهای بزرگتر و فشار بالا طراحی نشده‌اند. جایی که کارایی سیستم‌های لوله‌کشی PP-R شدیداً مشخص می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر این است که سیستم لوله کشی PP-R بسیار بادوام‌تر از «PEX» است. گرین پایپ‌ها برای لوله‌کشی در مقیاس بزرگ، تهویه مطبوع و کاربردهای مکانیکی ایده‌آل هستند که لوله‌های PEX برای این مصارف طراحی نشده‌‌اند.

استانداردهای مورد استفاده در تولید PPRC

  • استاندارد  E-DIN 1988
  • DIN 8078 PP
  • استانداردهای  DIN 8076
  • استاندارد  DIN 16928
  • DVS 2207
  • STANDARD « DVS 223»
  • استانداردهای DIN 16962

طراحی لوله سبز

در طراحی لوله‌های سبز سه فاکتور مهم و حیاتی وجود دارد که عبارتند از: عمر مفید لوله سبز، دمای عملیاتی و فشار کاری. جالب است بدانید که هریک از این سه عامل بر یکدیگر تاثیر گذارند. مقدار فشاری که لوله PPR می‌تواند تحمل کند، به طول عمر لوله و دمای محیط کار بستگی دارد. به‌ عبارتی اگر میانگین عمر لوله PPR حدود 50 سال باشد، با کاهش دمای محیط کاری و فشار لوله، این مقدار می‌تواند بیش از این نیز افزایش یابد و بالعکس.

اتصالات لوله سبز

اتصالات لوله سبز (PPR) در بالاترین محدوده فشار PN 20 و در انواع مختلف فرمی و کارکردی، طراحی و تولید می‌شوند. لوله‌ها و اتصالات PPR از کوپلیمر تصادفی پلی پروپیلن نوع (PPR) ساخته شده اند. این ماده به دلیل استحکام، پایداری و مقاومت در برابر دماهای بالا، شناخته شده است. خواص فیزیکی و شیمیایی این لوله، نیازهای ویژه سیستم‌های تامین آب آشامیدنی و گرمایش را برآورده می‌کند.

اتصالات لوله سبز

چنانکه ضمن مقاومت عالی در برابر خوردگیهای شیمیایی، از وقوع هرگونه واکنش‌دهی نیز جلوگیری می‌نماید. اتصالات لوله سبز شامل بوشن یکسر فلزی، زانو مغزی، بست، بوشن ساده، سه راهی و کوپلینگ است. بسته به مواردی نظیر شرایط عملیاتی، نیازهای پروژه، محدودیت‌های دسترسی و محدودیت‌های فضایی، میزان تحمل فشار و ضربه می‌توان از هریک از اتصالات مذکور استفاده نمود.

پیشنهاد ما به شما جهت مطالعه بیشتر: « مخزن فایبرگلاس »

نصب لوله سبز

برای نصب لوله سبز باید به نکات عملیاتی لازم که در زیر آورده شده است، توجه شود:

  • لوله‌ها و اتصالات باید به دقت بررسی و نظارت شوند.
  • اعتبارنامه یا گارانتی، مشخصات فنی، مدل‌های زیرمجموعه ای و غیره را بررسی نمایید. بنابراین باید پس از احراز صلاحیت، آنها را برای نصب و اتصال، آماده و پاکسازی کنید.
  • تجهیزات لوله سبز و اتصالات را به طور همزمان فشار داده و به یکدیگر متصل کنید.
  • اتصالات را تا آنجا که ممکن است فشار دهید.
  • دیواره‌های داخلی و خارجی لوله و اتصالات صاف و مسطح باشند. ضمن اینکه عاری از حباب هوا، ترک، پوسته شدن و آثار و فرورفتگیهای آشکار بوده و رنگ آن اصولاً یکسان باشد.

نصب لوله سبز

  • وجه انتهایی لوله باید عمود بر محور لوله PPRC باشد.
  • گونه‌های مختلف اتصالات لولهPPRC باید کامل، بدون نقص و بدون تغییر شکل باشد.
  • برای جلوگیری از خم شدن لوله‌ها در حین ذخیره سازی و حمل و نقل، انبارش لوله‌ها باید صاف باشد.
  • هنگام کار با لوله‌ها و اتصالات، باید مراقب بود که ضربه‌های شدید به آنها وارد نشود. ضربه‌های اجسام تیز و همچنین ضربات مکانیکی شدید نقطه ای، می‌تواند شامل همین موارد خطرناک باشد.
  • به منظور اطمینان از کیفیت نصب، باید هنگام خرید لوله‌ها، به شدت کیفیت آنها بررسی گردد.
  • بیضی بودن قطر لوله باید کمتر از 10٪ باشد و انحراف ضخامت دیواره لوله باید کمتر از 14٪ باشد.

نکات ایمنی و کیفیت نصب لوله سبز

برخی از مهمترین اصول ایمنی و افزایش کیفیت در نصب لوله سبز (PPRC)، به شرح ذیل است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که نصب صحیح و اصولی تجهیزات صنعتی از جمله لوله‌های سبز، نه تنها به عدم ایجاد اختلال در روند فعالیت‌ها کمک می‌کند. بلکه موجب طول عمر بیشتر این محصولات نیز می گردد.

  1. هنگام نصب و جابجایی لوله‌ها، جهت جلوگیری از آسیب دیدن آنها از اجسام تیز استفاده نشود.
  2. در طول فرآیند نصب خط لوله، از برخورد آلاینده‌های آلی مانند رنگ، با سطح لوله‌ها واتصالات جلوگیری شود.
  3. هنگام نصب لوله و اتصالات، از نیروی بیش از حد استفاده نکنید. امری که به منظور پیشگیری از آسیب رسیدن به اتصالات و نشتی آن‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد.
  4. هنگامی که لوله PPRC گرم می‌شود، از داغ شدن بیش از حد جلوگیری نموده و ضخامت آن را نازک کنید.
  5. چرخش در حین کانول و کالیبراسیون ذوب داغ، اکیداً ممنوع است.
  6. در محل عملیات نباید شعله باز وجود داشته باشد. خم کردن لوله با شعله باز، اکیداَ ممنوع است. (کاهش شدید طول عمر و خرابی زودرس)
  7. در صورت قطع شدن فرآیند نصب لوله سبز (یا تکمیل مراحل باز شدن)، باید به طور موقت بسته شوند تا از ورود زباله جلوگیری شود. (عدم ورود گرد و غبار در هنگام ایجاد وقفه‌هایی در نصب)
  8. هنگام نصب لوله سبز از کلاه‌های ایمنی و دستکش و… استفاده کنید. ارتفاع عملیاتی بیش از 2 متر، به عنوان کار در ارتفاع در نظر گرفته می‌شود و کمربندهای ایمنی باید در ارتفاعات بسته شوند. (درصورت عدم رعایت اصول ایمنی نصب در پروژه‌های بزرگ، واحدهای HSE قطعاَ تذکر خواهند داد)
  9. هنگام چیدن و نصب لوله‌ها، آنها را به منظور پیشگیری از حریق، از منابع آتش دور کنید.

خرید لوله سبز

به منظور خرید بهترین مدل لولهPPRC ، ابتدا باید به نکات زیر دقت کنید تا بتوانید سالهای سال، با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

  • رنگ لوله و اتصالات مربوط به آن باید یکسان باشد.
  • سطوح داخلی و خارجی اتصالات و لوله‌های سبز، باید صاف و مسطح باشد. یعنی بدون هرگونه فرورفتگی، حباب، رنگ ناهموار، تجزیه و تغییر رنگ و سایر عیوب سطحی باشد که بر عملکرد تأثیر می گذارد. (وجود هریک از ای خرابیها، به هیچ عنوان مجاز نیست!)
  • اتصالات و لوله‌های PPR نباید حاوی ناخالصیهای قابل مشاهده باشند.
  • انقباض شدید در این لوله‌ها، نشان از کیفیت پایین داشته و به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود. فلذا از خرید چنین محصولی خودداری نمایید تا هنگام نصب در تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دچار مشکل نشوید.

خرید لوله سبز

  • اتصالات و لوله‌های PPR باید مات باشند.
  • هنگام خرید لوله سبز به ابعاد و قطر داخلی و خارجی آن توجه شود تا با نیاز شما مطابقت داشته باشد. عامل قیمت، رابطه مستقیمی با قطر لوله‌ها دارد.
  • لوله سبز باید منطبق بر آزمایش‌های کنترل کیفیت و ضربه و پایداری حرارتی (و برخی دیگر از آزمون‌ها)، براساس استانداردهای ملی و بین المللی تولید شده باشد.
  • از مواردی که در خرید لوله سبز باید به آن توجه شود: کاربرد آن، شرایط نصب و موقعیت نصب است.

قیمت لوله سبز

قیمت لوله سبز

فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت گرین پایپ موثر است. نوسانات بازار یکی از دلایلی است که قیمت لوله سبز را تحت تاثیر قرار می دهد. مهم ترین فاکتوری که تعیین هزینه لوله‌های سبز به آن بستگی دارد، ابعاد و اندازه آن است. از فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت لوله PPRC به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1. سایز لوله PPRC
  2. هزینه و کیفیت مواد اولیه
  3. اتصالات مورد نیاز با توجه به طراحی
  4. استاندارد بودن لوله سبز
  5. فشار کاری و مقاومت دمایی
  6. کیفیت نهایی پایپ سبز
  7. هزینه‌های نیروی انسانی تولید و حمل

در ادامه لیست قیمت بالاترین گرید لوله سبز پایپ ایران در تاریخ نگارش این مطلب منتشر می‌گردد.

معایب لوله سبز

مدل‌ها و سایزهای مختلف لوله‌های سبز را از چند جهت میتوان مورد نقد منفی قرار داد:

  1. کاهش کیفیت سیال در گذر زمان:

به کرّات از سوی کارشناسان این مورد مشاهده شده است که در گذر زمان، آب عبوری از لوله سبز دچار کاهش کیفیت می‌شود. غالباَ این کاهش کیفیت به صورت ایجاد بو و کمی رنگ در آبها مشاهده شده است. موضوعی که مسلماَ در بحث بکارگیری آنها برای انتقال آب شرب، شدیداَ یک نکته‌ی منفیست.

  1. ضعف نصب در محیطهای باز:

اشعه‌های خورشید بر روی لوله PPRC، تأثیر منفی شدیدی می گذارند. فلذا بیشتر باید از لوله PPRC در محیطهای بسته و تاریک استفاده نمود. (زیرزمین، تجهیزات موتورخانه‌های بسته)

  1. تحمل دمایی:

گرچه بدلیل ساختار پلی پروپیلنی این لوله‌های سبز، آنها به خود خود تحمل دمایی بالایی دارند. ولی بازهم نسبت به نسل جدید لوله‌های سفید، از تحمل دمایی و تحمل فشارهای کمتری برخوردارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 52 میانگین: 4.9]